Primaria 1 Unitats 1- 2

La reproducció total o parcial d’aquesta obra per qualsevol procediment, comprenent-hi la reprografia, el tractament inf

Views 60 Downloads 1 File size 2MB

Report DMCA / Copyright

DOWNLOAD FILE

Recommend stories

  • Author / Uploaded
  • Roger
Citation preview

La reproducció total o parcial d’aquesta obra per qualsevol procediment, comprenent-hi la reprografia, el tractament informàtic o la distribució d’exemplars mitjançant el lloguer i préstec, resten rigorosament prohibides sense l’autorització escrita dels titulars del copyright i estaran sotmeses a les sancions descrites per la llei. Quadern de Música - Educació Primària 1 CORRESPONENT AL NIVELL BÀSIC 1 DE LES ESCOLES DE MUSICA DEL CONSERVATORI DEL LICEU Autor:

Copyright 2013 by Conservatori Liceu C/ Nou de la Rambla 88 · 08001 Barcelona Tel. 93 327 12 00 [email protected] www.conservatoriliceu.es Direcció Editorial: Conservatori del Liceu Agraïments al Col·legi Viaró de Sant Cugat del Vallès, primera escola en implantar el programa de música escolar del Conservatori del Liceu, al curs 2010-2011 Il·lustracions: Anna Fort, Miquel Cano, David Permanyer i Pere Sellés – Escola Municipal d’Art Illa de Sabadell Reservats tots els drets en tots els països del món All rigth reserved for all countries in the world 3a edició: setembre 2014 Depòsit legal: B-18909-2013 Imprès per: www.print-makers.com

índex Índex

PRESENTACIÓ pàg. 7

ORIENTACIONS DIDÀCTIQUES

pàg.

8

UNITAT DIDÀCTICA 1

pàg.

11

CANÇÓ Mireu els meus ànecs RITME I CREATIVITAT La pulsació Elements rítmics ENTONACIÓ I CREATIVITAT L’escala major El moviment sonor de la cançó ESCRIPTURA El pentagrama Les línies del pentagrama AVALUACIÓ

UNITAT DIDÀCTICA 2

pàg.

17

CANÇÓ El pastoret RITME I CREATIVITAT La pulsació Elements rítmics ENTONACIÓ I CREATIVITAT El moviment sonor de la cançó ESCRIPTURA El pentagrama Els espais del pentagrama AVALUACIÓ

UNITAT DIDÀCTICA 3

pàg.

23

CANÇÓ Zum, zum, zum RITME I CREATIVITAT El silenci de negra Elements rítmics ENTONACIÓ I CREATIVITAT L’escala major El moviment sonor de la cançó ESCRIPTURA El pentagrama Línies i espais La clau de sol AVALUACIÓ 3

índex UNITAT DIDÀCTICA 4

pàg.

29

pàg.

35

CANÇÓ Els titelles RITME I CREATIVITAT La pulsació Els accents Elements rítmics ENTONACIÓ I CREATIVITAT L’acord de Do major ESCRIPTURA El nom de les notes: el cicle La clau de sol AVALUACIÓ

UNITAT DIDÀCTICA 5



CANÇÓ Vés-te’n hivern RITME I CREATIVITAT 3 El compàs 4 Elements rítmics ENTONACIÓ I CREATIVITAT El moviment sonor de la cançó ESCRIPTURA Les cues AVALUACIÓ

UNITAT DIDÀCTICA 6 CANÇÓ Verd, verd, verd

RITME I CREATIVITAT 2 El compàs 4 Els accents Elements rítmics ENTONACIÓ I CREATIVITAT El moviment sonor de la cançó: repetitiu i ondulant Matisos: forte i piano ESCRIPTURA El nom de les notes La clau de sol AVALUACIÓ 4

pàg.

41

índex

UNITAT DIDÀCTICA 7

pàg.

47

pàg.

53

pàg.

59

CANÇÓ Tres i tres RITME I CREATIVITAT El signe de repetició Elements rítmics ENTONACIÓ I CREATIVITAT El mode menor i les 5 primeres notes d l’escala ESCRIPTURA Equivalències AVALUACIÓ



UNITAT DIDÀCTICA 8 CANÇÓ Els gats

RITME I CREATIVITAT 3 Compàs 4 La pulsació i el compàs El calderó ENTONACIÓ I CREATIVITAT L’escala de Do major i l’acord descendent El nom de les notes ESCRIPTURA L’escala descendent El nom de les notes en clau de sol AVALUACIÓ



UNITAT DIDÀCTICA 9



CANÇÓ Quinze són quinze RITME I CREATIVITAT Les equivalències, la pulsació i el compàs Elements rítmics ENTONACIÓ I CREATIVITAT L’acord major i les 5 primeres notes de l’escala ESCRIPTURA Sèries de notes Equivalències AVALUACIÓ

5

índex UNITAT DIDÀCTICA 10

pàg. 65

CANÇÓ El tortell RITME I CREATIVITAT El ritme i la pulsació Elements rítmics ENTONACIÓ I CREATIVITAT El moviment sonor de la cançó ESCRIPTURA Sèries de noms de notes Equivalències AVALUACIÓ

UNITAT DIDÀCTICA 11

pàg.

71

CANÇÓ Visca la claror del foc RITME I CREATIVITAT La pulsació i el contratemps Elements rítmics ENTONACIÓ I CREATIVITAT El mode menor i les 5 primeres notes de l’escala ESCRIPTURA Sèries de noms i notes Equivalències AVALUACIÓ

UNITAT DIDÀCTICA 12

pàg. 77

CANÇÓ Quan seré gran RITME I CREATIVITAT El ritme i el contratemps Elements rítmics Portar el compàs de 2 4

ENTONACIÓ I CREATIVITAT 5 notes de l’escala major i l’acord ESCRIPTURA L’escala de Do major al pentagrama Posar les cues als caps de notes Equivalències AVALUACIÓ

6

guia d’audicions

pàg. 83

repertori

pàg. 84

escriptura

pàg. 90

presentació Probablement no hi ha millor lloc per iniciar-se en l’aprenentatge de la música que en el si de la família o a la pròpia escola. La proximitat geogràfica al lloc on es desenvolupen la major part de les activitats del dia i la pertinència a un grup conegut donen estabilitat i confiança als nens, especialment els més petits. Probablement per això, però també perquè les escoles són conscients de que la pràctica de les arts potencia la creativitat i desenvolupa habilitats que seran essencials per a l’adult del futur -la imaginació, la iniciativa, la capacitat de treball en equip, la concentració, la memòria, l’esperit crític, l’expressió de les emocions, la curiositat, la sensibilitat, la capacitat d’adaptació a l’entorn... són molts els centres educatius interessats en oferir ensenyaments musicals en les seves instal·lacions i són nombroses les famílies que sol·liciten a les escoles que organitzin algun tipus d’oferta educativa musical extraescolar. Per tal de donar un servei a aquestes escoles i famílies, el Conservatori del Liceu, que des de 1837 treballa en l’àmbit de l’ensenyament musical oferint formació musical per a tots els nivells i en tots els estils, ofereix als centres educatius reglats la possibilitat d’integrar uns ensenyaments de música que aportin als nens i nenes unes eines útils per al desenvolupament de la personalitat, tot garantint que aquells alumnes que tinguin el talent i la voluntat de prosseguir els ensenyaments musicals amb una orientació professional, puguin fer-ho, en els marcs que la llei determini –conservatoris professionals, batxillerats artístics, centres integrats..-, accedint-hi en edats tempranes amb una bona base de coneixements de la tècnica instrumental i amb un control del llenguatge musical que els permeti expressar-se com a artistes, en el seu nivell, interpretant i creant música. És un compromís del Conservatori del Liceu dotar d’eines didàctiques i recursos educatius els nostres projectes, i per aquest motiu hem impulsat la primera edició de material didàctic de Música a Primària, basat en l’aprenentatge del llenguatge musical i en el desenvolupament de la creativitat a partir del repertori coral. Aquest material té la voluntat de ser un suport als centres educatius de règim general que vulguin seguir el pla d’estudis de nivell bàsic del Conservatori del Liceu en l’etapa de primària, combinant horari escolar i extraescolar. Al costat d’altres recursos educatius (currículums, pla d’avaluació de l’alumnat i co-tutoria musical, formació de professors...) aquesta col·lecció de material didàctic que em complau presentar, serà una eina més per als centres educatius que vulguin compartir amb nosaltres l'extraordinària experiència de viure intensament la música des de petits, i de fer-nos grans amb la música. Maria Serrat i Martín Directora General

7

Orientacions didàctiques La música s’aprèn “fent música” i per això els processos d’ensenyament-aprenentatge que proposen aquests llibres es basen essencialment en la pràctica col·lectiva a partir d’un repertori de cant coral, format per cançons populars i d’autor, a partir de les quals es pretén treballar l’entonació, el control rítmic, la creativitat, la dicció i la respiració, el sentit estètic i el gust per la música, des del treball cooperatiu. OBJECTIUS • Participar en la interpretació de la cançó aconseguint una emissió correcta de la veu, precissió rítmica i melòdica, i un resultat harmoniós i bonic • Respectar el treball col·lectiu i participar de forma cooperativa per aconseguir el millor resultat estètic en la interpretació del repertori • Aprendre de memòria el repertori i comprendre els textos • Aprendre els diferents conceptes de lecto-escriptura musical, relatius al ritme, la melodia i l’harmonia • Seguir les indicacions del director/a i aconseguir una postura corporal adequada en el moment d’interpretar les cançons • Fruir de la pràctica del cant • Desenvolupar a través de l’audició i la pràctica del cant coral, la sensibilitat artística i la creativitat • Realitza danses, exercicis corporals i jocs motrius acompanyats de cançons i obres musicals CONTINGUTS Els continguts de l’àrea de música a l’etapa de primària es concreten en 8 grans blocs: 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8.

Cançó i emissió de la veu Iniciació als instruments (petita percusió i/o flauta de bec) Control rítmic i psicomotriu Educació de l’oïda i entonació Lecto-escriptura del llenguatge musical Anàlisi i coneixement de termes i autors Audició Dansa i exploració de les possibilitats de moviment del cos

Per treballar aquests continguts es proposa en cada un dels llibres de Música a Primària un recull de cançons com a eix a l’entorn del qual construir el repertori propi de cada escola. Les cançons estan escrites amb música i lletra. Tot seguit presentem diferents continguts que es poden treballar a partir de la cançó: Referents al text • Comprensió del lèxic, les expressions i el conjunt del text • Trets fonètics, contraccions i llicències que per raó del ritme, afecten a la fonètica • Expressivitat • Memòria Referents a la música • Ritme: control de la pulsació regular, tempo, figures rítmiques, compàs, creació d’obstinats, introducció de percussions corporals i d’ instruments Orff...

8

Orientacions didàctiques • Melodia: línia melòdica, entonació, tonalitat i modalitat, àmbit, comprensió del suport harmònic, improvisació de motius... • Interpretació: expressivitat, tècnica vocal, reconeixement i comprensió del gest de direcció, estructura de les frases musicals, intensitat, canvis dinàmics... • Aprenentatges de lecto-escriptura musical: el pentagrama, les notes, les claus, les figures i els seus silencis, els acords, les escales i diversos signes de la grafia musical • Coneixement dels instruments i classificació en grans famílies: corda, vent i percussió METODOLOGIA El mestre ha de procurar que la interpretació de la cançó constitueixi per sí mateixa l’aprenentatge més significatiu de les classes. El mestre ha de constituir un bon exemple en la utilització de la veu, parlada i cantada. Ha de tenir una bona dicció i cal que canti amb la màxima correcció d’afinació, ritme i expressivitat. El mestre ha d’ajudar als alumnes en la seva interpretació fent servir una tècnica gestual de direcció coral correcta i entenedora. El mestre no ha de defugir el vocabulari propi de la música, i progressivament ha d’anar introduint la terminologia pròpia fins i tot si és en altres idiomes. El mestre ha de treballar per aconseguir que l’alumne assoleixi uns hàbits de treball essencials: - Postura corporal adequada - Ambient de silenci i de respecte per la música, pels companys i pel professor - Voluntat de fer-ho el millor possible, per a poder-ho fer bé tots junts El procés que generalment es seguirà per aprendre les cançons es basarà en la imitació de petits fragments (text i ritme; text, ritme i pulsació; entonació de motius i transposició; frases musicals...) És important que els professors siguin conscients de que els nens i nenes poden tenir dificultats per cantar en la tessitura en la qual apareix escrita alguna de les cançons. És un bon costum no cantar sempre una cançó determinada en el mateix to real, de manera que els alumnes, malgrat que insconscientment, treballen el “Do mòbil” i per tant van assumint les relacions intervàliques sense la fixació que comporta memoritzar les freqüències de les notes per separat. Serà motivador per als nens/es oferir el resultat del seu treball en concerts públics. No hem de perdre de vista que l’objectiu de la música en general i del cant coral en concret és gaudir de la bellesa del repertori interpretant-lo amb bon gust i sentiment, i fer gaudir a altres companys, a la família i al públic en general, amb unes bones interpretacions.

9

cançó

Unitat 1 Mireu els meus ànecs

La pulsació és el batec musical intern que té una obra musical El compàs

11

ritme i creativitat Negra

12

Corxeres

La pulsació és el batec musical intern que té una obra musical

1

Percudeix la pulsació mentre recites la lletra de la cançó

2

Acompanya la cançó amb percussió corporal amb aquest obstinat

3

Inventa un altre obstinat amb percussió corporal per a la cançó

4

Percudeix aquest fragment de 8 pulsacions

entonació i creativitat cançó El moviment sonor

Totes les lectures, dictats i invencions relatives han de tenir com a base una escala major

1

Canta els sons de l’escala major ascendent i descendent. Indica amb la mà el moviment de pujada i baixada dient una síl.laba (nu-nu)

2

Canta aquests motius dient una síl.laba (nu-nu) 1

2

3

3

Escolta i marca el motiu que ha tocat el professor

4

Inventa a partir d’aquest motiu (oralment) dient una síl.laba (nu-nu)

13

escriptura Les línies del pentagrama

14

1

Ressegueix les línies del pentagrama

2

Pinta les notes de colors segons la seva línia 1a línia, vermell 2a línia, groc 3a línia, verd 4a línia, blau 5a línia, marró

3

Dibuixa les notes a les línies

4

Dibuixa un pentagrama

audició

Aquesta setmana escoltem... Obra

Autor

Instruments o Conjunt

Activitats

Dibuixa la música que has escoltat

15

avaluació

16

1

Què li passa al pentagrama?

2

Canta l’escala major amb una síl.laba (nu-nu)

3

Inventa a partir d’aquest motiu fent servir negres i corxeres

4

Quina obra has escoltat?

cançó

Unitat 2 El pastoret

El compàs

17 17

ritme i creativitat Les figures rítmiques

Les equivalències

Blanca Negra Corxeres

1

Canta la cançó mentre percudeixes la pulsació

continua…

18

2

Escriu les negres i corxeres que percudeix el teu professor (6 pulsacions)

3

Inventa un fragment fent servir negres i corxeres (6 pulsacions). Escriu-lo amb l’ajuda del professor

entonació i creativitat cançó El moviment sonor

1

Canta la cançó començant per diferents sons

2

Escolta el que toca el professor. Indica amb fletxes si puja g, baixa h o es manté e motiu 1

motiu 2

motiu 3

3

Escolta i marca el motiu que ha tocat el professor

4

Escolta aquests dos motius que canta el teu professor. Quin correspon a l’inici de la cançó “El pastoret”? Reconeixes l’altre motiu?

19

escriptura Els espais del pentagrama

20

1

Pinta de quatre colors diferents els espais del pentagrama

2

Pinta les notes dels espais amb els mateixos colors que has triat abans

3

Col.loca notes als espais

4

Quants espais té un pentagrama?

audició

Aquesta setmana escoltem... Obra

Autor

Allegro de la “Simfonia de les joguines” atribuïda a Leopold Mozart, pare del famós Wolfgang Amadeus Mozart

En aquesta obra les joguines són protagonistes junt amb els instruments més habituals de l’orquestra Instruments o Conjunt

Mireu un vídeo en el que una orquestra interpreti aquesta obra Tanqueu els ulls. Identifiqueu els sons dels objectes de la classe que toca el vostre professor

Activitats

Dibuixa la música que has escoltat

21