9 Oturupon Okanran Ingles

Oturupon Okanrán Otutu-N-POKANRAN 1. Ifa dice que hay un niño aquí que es un niño problemático y una falta de respeto qu

Views 143 Downloads 6 File size 74KB

Report DMCA / Copyright

DOWNLOAD FILE

Recommend stories

Citation preview

Oturupon Okanrán Otutu-N-POKANRAN 1. Ifa dice que hay un niño aquí que es un niño problemático y una falta de respeto que este signo se revela. Este niño está en busca de todos los medios de encontrar la oportunidad de crear el caos y volver al cielo. Su / su problema comienza como un simple resfriado o fiebre, pero al final se va a llevar a la víctima inexplicable. Ifá advierte que este niño es un niño Emere. Materiales de Ebo, uno maduraron macho cabrío y dinero. También existe la necesidad de alimentar a Ifa con ocho ratas, ocho de pescado y una gallina. En esta, Dice Ifa: Otutu n pokanran Sidii ogo Beere O nlo soko alagbaro loo kusi Dia diversión Olofin Ti yoo ra Otuuru LERU Ti yoo bi Olokanran lomo Ebo ni ganó ni ko WAA sí O koti ogbonyin sebo Otutu o le p'Okanran K'Olofin o presagia ku Orunmila, Ela Sode Ifa ma jee ki n presagia ku ninu AWO Orunmila Ela Sode Traducción Condiciones de frío y fiebre fueron matando Okanrán bajo el árbol Ogobeere Él iba a la granja como obrero agrícola para morir El mensaje de Ifá para Olofin Cuando él compró Oturu como su esclavo Y también dio a luz a Olokanran Se le aconsejó ofrecer ebo Él se negó a cumplir Condiciones de frío y con fiebre no puede matar Okanrán Para Olofin para cometer sucide Orunmila ela Sode Historia: Olofin Otuuru comprado como esclavo. También fue el padre de Okanrán. Debido Otuuru era un esclavo, Okanrán se portaba mal con él, Otuuru disciplinado Okanrán y por esta razón, Okanrán tenía frío. El frío se desarrollan en la fiebre y dolor de cabeza. Antes de que se podría aplicar algún medicamento que murió.

2. Ifá aconseja a una mujer estéril que ofrecer ebo con el fin de recibir la bendición del fruto del vientre. Ella había pasado por alto que no podía tener ningún niño otra vez. De hecho, esta mujer piel había empezado a arrugarse, pero que no dejara de engendrar su propio bebé. Materiales de Ebo, ocho gallinas de guinea, ocho gallinas y dinero. Ella también tiene que alimentar a Ifa con cuatro ratas, cuatro peces y una cabra madurado. Oturu pa okan Olokanran pa'kan Bale le ba Ng o maa pa'kan Oganjo gan dundundun Ng o maa pa'kan o Dia diversión Eja Tii somo Onibu awogbe O feyinti moju ekun sunrahun tomo Ebo ni ganó ni ko WAA sí O gb'ebo, o ru'bo Omo kun ii nuu millas o Omo ku ninuu millas Kuku agbado Otito lomo ma ku Traducción Otuuru mató a uno Y Olokanran mató a uno En el tiempo de la tarde Voy a matar a uno En la oscuridad de la noche Voy a matar a uno El mensaje de Ifá para Eja, el pescado La descendencia de las profundidades del mar Cuando ella se lamentaba de su incapacidad para engendrar un bebé Se le aconsejó ofrecer ebo Ella obedeció Hay muchos niños en el vientre Muchos más niños permanezcan en mi vientre Kuku agbado, el peine de maíz Verdaderamente los niños permanezcan en mi vientre 3. Ifá aconseja a esa persona para ofrecer ebo contra la muerte prematura. Materiales de Ebo, dos carneros madurado y dinero. Uno de los dos carneros serán utilizados para alimentar a Sango. Una

madurado cabra también se utilizará para alimentar Ifa con ñame machacado obsoleto que fue preparado el día anterior y un montón de alcohol. En esta, Dice Ifa: Oturu pa'kan pokanran Dia diversión ganó ni woroworo ajade Nibi ganó n ku rogbarogba Won n ku rewerewe Ebo ni ganó ni ko WAA sí O gb'ebo, o ru'bo A Kii pe joo jiyan ana o Gbogbo wa la ma gbo tietie Gbogbo wa la ma Peju muti Edu o Gbogbo wa la ma gbo tietie Traducción Oturu pa'kan pokanran El mensaje de Ifá para los habitantes de woroworo ajade Cuando morían en su primer Y ellos estaban muriendo en su juventud Se les aconsejó ofrecer ebo Cumplieron No es la práctica de reunir a consumir el consumo de ñame machacado ayer Todos nosotros vivirá para nuestra vejez Todos nosotros se reúnen para beber el licor de Ifa Todos nosotros vivirá para nuestra vejez 4. Ifá aconseja a esa persona para ofrecer ebo contra el levantamiento. Ifá dice que el levantamiento se llevó a la casa de esta persona. Materiales de Ebo, uno maduraron macho cabrío, y el dinero. También tienen que alimentar a Ogun con un macho maduro. Oturu Pakan pokanran Dia diversión ganó nilee Liki Nijo ajogun ka ganó topo pitipiti Ebo ni ganó ni ko WAA sí O gb'ebo, o ru'bo Ko pe, ko jinna E ba ni laruuse Ogun Traducción Oturu pa'kan pokanran El mensaje de Ifá para los habitantes de la tierra Liki

Cuando se vieron desbordados por levantamiento Se les aconsejó ofrecer ebo Cumplieron En poco tiempo, no muy lejos Únase a nosotros en donde ofrecemos ebo para lograr la victoria 5. Hay una mujer estéril que está criando una oveja. Se debe utilizar la oveja como material ebo porque el espíritu de las ovejas es en gran parte responsable de su esterilidad. La oveja se sacrifican y se pueden utilizar como Etutu. Otutu n pokanran Sidii ogo Beere Ki yo torre alagbaro loo ku'si Dia diversión Ojularewa Ti n moju ekun sunrahun tomo Ebo ni ganó ni ko WAA sí O gb'ebo, o ru'bo Ki n o jojularewa o bimo o Aguntan bolojo Ni o jojularewa o bimo o Aguntan bolojo Traducción Condiciones de frío y fiebre fueron matando Okanrán bajo el árbol Ogobeere Él iba a la granja como obrero agrícola para morir El mensaje de Ifá para Ojularewa Cuando lamentando su incapacidad para tener un bebé Se le aconsejó ofrecer ebo Ella obedeció ¿Cuál fue el responsable de la esterilidad de Ojularewa La oveja robusta Eso era lo que fue el responsable de la incapacidad de Ojularewa tener un bebé La oveja robusta 6. Ifa dice que hay una mujer aquí, que es la esposa de Ifa. Esta mujer tiene la protección de Ifa. Ningún hombre debe tratar de tener relaciones sexuales con esa mujer, incluso si ella muestra interés alguno. Ella no está diciendo la verdad del hecho de que aún está casada con alguien que es un AWO. Materiales Ebo aquí son ocho

ratas, ocho peces, ocho gallinas de guinea y dinero. Parte de este material se utilizará para alimentar a Ifá. Otutu n pokanran Ganó lo ko ise rede Dia diversión ganó ni Ilu Bantata Nibi ganó GbE n fowo pa'ya alaya lara Ebo ni ganó ni ko WAA sí O koti ogbonyin sebo Gbogbo isowo ope Eni gbebo punta ko sebo o Traducción Condiciones de frío y fiebre está matando poco a poco Okanrán Pero dijeron que había comenzado con su comportamiento una vez más El mensaje de Ifá para el habitante de la ciudad Bantata ¿Dónde estaban acariciando la esposa de otras personas Se les aconsejó ofrecer ebo Ellos se negaron a cumplir Todos los devotos de Ifá Advierta a los que aconsejó a cumplir en consecuencia 7. Dice Ifa ese mundo roto de esta persona será reparado por Ifa. Él / ella tiene que entregar todo su / su aventura a Ifa. Él / ella también tiene que ser iniciados en Ifá. Materiales de Ebo, cuatro gallos, cuatro gallinas, cuatro gallinas de guinea, cuatro palomas y dinero. También existe la necesidad de alimentar a Ifa con una cabra madurado. Oturu lalaso finfin Olokanran lalaso poroporo Aresiwaju ni ganó p'erin Areseyin ni ganó pefon Orenbete Abi una p'agbonrin Iboosi ¡Sea! Sí lo habéis millas de wonyi Olorún si koto Oyin O mi ro si mi lenu Dia diversión Orunmila Ifa n raye aroseje Bo ba os millas A vosotros Ifa Gerere ni mariwó n os topo Bo ba os Ifa

A vosotros mi Gerere ni mariwó n os topo Traducción Otuuru es el propietario de los vestidos manchados Y Olokanran es el propietario de los vestidos a rayas El muelle delantero de la trampa mató un elefante Y la primavera atrás mató a un búfalo La trampa principal debajo mató un ciervo ¡Ay! El mundo es agradable conmigo El cielo se abre el tarro de miel Y se está cayendo en la boca El mensaje de Ifá para Orunmila Cuando iba al mundo de paz y alegría Se le aconsejó ofrecer ebo Cumplió Si el mundo es agradable para mí También será agradable a Ifa Gerere que es la forma en que la hoja de palma corresponde Imole Gerere Si el mundo corresponde a Ifa Será también me corresponde Gerere que es la forma en que la hoja de palma corresponde Imole Gerere 8. Ifá aconseja a esa persona para ofrecer el ebo de la paz de la mente. Dos se refieren aquí. También tienen que apreciar las buenas obras que fueron prestados a ellos por otros. Materiales de Ebo, tres palomas, tres gallinas y dinero para cada uno de ellos. También tienen que alimentar a Esu con un gallo cada uno. Pokanran, pokanran Dia diversión Keregbe meji Won nlo soko emu Ebo ni ganó ni ko WAA sí O gb'ebo, o ru'bo Ko pe, ko jinna E ba ni ni jebutu ire Traducción Pokanran, pokanran El mensaje de Ifá para los dos calabazas Cuando iban a la granja de vino de palma Se les aconsejó ofrecer ebo

Cumplieron En poco tiempo, no muy lejos Únase a nosotros en medio de toda la ira 9. Ifá aconseja a dos personas para ofrecer ebo a fin de que no sean instigados a una confrontación cara a cara. Además, una pareja necesita para ofrecer ebo para que uno no matar sin querer el otro. No deben tener ningún mal pensamiento contra otros. Materiales de Ebo, uno maduraron macho cabrío y dinero. También existe la necesidad de alimentar a Esu con otro macho cabrío. Kukute kukuuku AWO eba ona Dia diversión Oturu Toun Okanrán nse jo gbün-gbün-gbün sirawon Won ni ki ganó rubo Okanrán Febo salo Oturupon ba paa Otutu Kii pokanran Ki omo Irunmole ma mo Traducción El tronco de un árbol de la AWO del borde de la carretera El mensaje de Ifá para Otuuru Cuando él y Okanrán estaban guardando rencor contra otros Se aconseja ofrecer ebo Okanrán retraso para cumplir Y Oturupon lo mató No hay manera Otutu matará Okanrán Para los niños de la Irunmole no saben 10. Ifa asegura esta persona que sería bendecido con toda la ira de la vida fuera de su / su localidad. Ifá prevé todo lo abarca ira para esta persona. Materiales de Ebo, cuatro ratas, cuatro peces, dos palomas, dos gallinas, dos gallinas de guinea, dos gallos y dinero. También existe la necesidad de alimentar a Orisa-Oko como se recomienda por IFA. Enini ni weri emo Toto bala nii wedi igbin Dia diversión Ola Ola n torre ree la Ebo ni ganó ni ko WAA sí O gb'ebo, o ru'bo

E Sode hin-in hin-in E Sode o Orisa-oko Agba Irawo Yoo ba wa wa tun Ilarii sí Traducción El rocío de la mañana, se lava la cabeza de Emo, Brown rata Y las gotas de agua se lava la base del caracol de tierra La piscina de agua lava la cola de Atioro aves en la granja El mensaje de Ifá para Ola, Orisa-Oko Cuando va a la granja para tener éxito Se le aconsejó ofrecer ebo Cumplió Haga su caza con éxito Haga su búsqueda Orisha Oko-el mayor de Irawo tierra Ayudamos a nosotros enmendamos nuestro destino 11. Ifá advierte este cliente para asegurarse de que él / ella tiene un profundo conocimiento de su / su vocación profesional antes de que él / ella comienza a practicar. Ifá dice que sin tener un conocimiento profundo de su / su trabajo, él / ella puede llegar a ponerse a sí mismo / a sí misma en problemas que pueden llevarlo a la cárcel o la esclavitud. Con el profundo conocimiento de su / su trabajo. Esta persona recibirá alabanzas y recompensas. Ifá aconseja a esa persona para ofrecer ebo con una madurada macho cabrío, una cabra madurado y dinero. la cabra se puede utilizar para alimentar Ifa. Adan, ni un e gbele e Mowo Ifa ni dida E le o gbele e momo Ifa n dida Odide firifiri, ni un e GbE Odede Ki e ibo mo ni gbigba E le o gbodede ki e ibo mo ni gbigba Adada pasa awo ile Alara Eji asa omo Amurin kan doRun Agogo Won ni barril beta ke e mo Ikara Ebo ha Eleyin o gbeta ke e mo Ikara ebo ha Awon meteeta ni ganó nlo gbawo Nilo oba leyo Ajori Ebo ni ganó ni ko WAA sí O gb'ebo, o ru'bo Nje Otutu e pokanran Kawo o bodi ku

Ifa ti una fi gbawo de N Lawo n fi GESIN Traducción Adane, el murciélago le pidió que se quedara en casa para aprender a hacer Ifa dida Usted respondió que no se quedará en casa para aprender a hacer Ifa dida Odide firifiri, el Mini Bat, le aconsejó quedarse en la sala para saber cómo utilizar la determinates Se le respondió que no se quedaría en el salón para saber cómo utilizar el Ibo Adada pasa el AWO residente de Alara Eji asa descendientes de aquellos que utilizan la barra de hierro para reproducir música Agogo Usted fue el abogado que quedarse fuera para saber cómo ofrecer ebo Ha respondido que no se quedaría afuera para saber cómo hacer ebo riru Los tres eran los que iban a hacer consultas Ifa para Obeleyo Ajori Se les aconsejó ofrecer ebo Ellos se negaron a cumplir Otutu nunca matará Okanrán Para AWO a morir en la pobreza El Ifa que condujo al encarcelamiento de uno AWO Era el mismo que hizo otro AWO para convertirse en un jinete 12. Ifá aconseja a esa persona para ofrecer ebo contra la dolencia. Ifá dice que la enfermedad está muy cerca. Existe la necesidad de ofrecer ebo con una madurada macho cabrío y dinero. En esta Ifa dice: B'otutu ba n sí iwofa Ganó un ni o GbE ise re de Bo ba solowo ganó ni ko roju Ko jata senu Dia diversión Otutu Ti yoo maa lo ra Gbogbo aye Ti yoo Jagun igboro mu ganó Traducción Cuando el frío y la fiebre que alguien ataque a servidumbre La gente dice que había comenzado de nuevo con sus problemas Pero si las mismas dolencias atacan a una persona rica Ellos le invito a tomar un poco de sopa caliente para el alivio

El mensaje de Ifá para Otutu, el Frío Cuando va a adquirir el mundo entero como su esclavo Y va a ir a la calle para hacer la guerra en todo el mundo Se le aconsejó ofrecer ebo Cumplió En poco tiempo, no muy lejos Únase a nosotros en donde ofrecemos ebo para lograr la victoria 13. Ifá dice que prevé la ira de larga vida y buena salud de esta persona. Ifá aconseja a esta persona que él / ella nunca va a morir joven. Material de Ebo, uno maduró macho cabrío y dinero. Esee l'Egbaa, ESII l'Esa O burinburin papo papo Alakan de correo, NBO lalakan n re Dia diversión Igbandaye omo Olodumare Omo Ateni NLE fori peji Oun le pe laye lo dafa si Ebo ni ganó ni ko WAA sí O gb'ebo, o ru'bo O ni n gba Ndaye o Igba n Dagba Igba taa daye ni laa ka o Traducción Esee l'Egbaa, ESII l'Esa O burinburin papo papo Alakan de correo, NBO lalakan n re Echaron Ifa para Igbandaye el hijo de Olodumare El que se extendió la alfombra de la majestad en el océano Su motivo de consulta Ifa fue determinar si es o no será de larga vida sobre la tierra Se le aconsejó ofrecer ebo Cumplió Ahora declaró que Igbandaye o, el momento en que llegamos en la tierra Igbandagba el momento en que empezamos nuestra propia temporada en la tierra Es cuando llegamos a este mundo que contamos

14. Ifa asegura la persona para la que este signo se revela que él / ella no se le permitirá vivir su / su vida en el hambre y el misterio. Si le asegura / ella que va a tomar un buen cuidado de él / ella. Materiales de Ebo, dos palomas, dos gallinas, dos gallinas de guinea, dos gallos y dinero. él / ella también necesita alimentarse Ifa con comida. Isansa ni tona ganranran Wolu Dia diversión Orunmila Won Lebi ni yoo lazo pa baba ku Ebo ni ganó ni ko WAA sí O gb'ebo, o ru'bo Aye aye agada agada Eni o diversión millas lowo Para ni ki n fun'fa Ifa le ke n o Ikin lenge Agada Aye, aye agada Eni o diversión millas lonje Para ni ki n fun'fa Ifa le ke n o Ikin lenge Agada Aye, aye agada Eni o divertido mi lomo Para ni ki n fun'fa Ifa le ke n o Ikin Lengen j ' Agada Aye, aye agada Eni o divertido mi laso Para ni ki n fun'fa Ifa le ke n o Ikin lenge Agada Aye, aye agada Eni o divertido mi laya Para ni ki n fun'fa Ifa le ke n o Ikin lenge Agada Aye, aye agada Traducción Un ausente es el que tomar el camino directo a la ciudad El mensaje de Ifá para Orunmila Cuando declararon que iba a morir de hambre Se le aconsejó ofrecer ebo Cumplió Ahora Aye-Agatha

Aye-agada Los que me dan dinero Para dar a Ifa Es Ifa que usted está tomando el cuidado de Es el santo de almendra de palma que está mimos Aye Agatha Aye Agatha Los que me dan comida Para dar a Ifa Es Ifa que usted está tomando el cuidado de Es el santo de almendra de palma que está mimos Aye Agatha Aye Agatha Los que me dan material precioso Para dar a Ifa Es Ifa que usted está tomando el cuidado de Es el santo de almendra de palma que está mimos Aye Agatha Aye Agatha 15. Ifá aconseja a esta persona a recoger todos los vestidos que pertenecen a una persona muerta y le prendieron fuego. Ifá aconseja a esta persona a reunir todos los materiales que él / ella heredó de que pertenece a una persona muerta y le prendió fuego. Los propietarios de los vestidos están exigiendo para ellos. El propietario dijo que él / ella no había dárselos a él / ella. Materiales Ebo aquí son, dos palomas, dos gallinas de guinea y dinero. Akogun-kogun o yun Arokoosin korin aruwe Iya n j'omo Itoku Obalabala ikun IMU o GbE Dia de la diversión "Lategun Ti nloo ba na ganó una oja fogbona Ebo ni ganó ni ko WAA sí O koti ogbonyin sebo E o ri Oku kan kan Oku A Lo nyo ada lokeere Para ntori aso le won kiri Traducción Akogun-kogun o yun Arokoosin korin aruwe Iya n j'omo Itoku

Obalabala ikun IMU o GbE Echaron Ifa de 'Lategun Cuando va a tramitar los asuntos de fogbona Se le aconsejó ofrecer ebo Él se negó a cumplir ¿No ves que la persona muerta, que venía con un machete de lejos Y luego fue a causa de su ropa perseguirlos sobre

16. Ifá aconseja a esa persona para que él / ella tiene buen cuidado de su / sus familiares y parientes. Ifá dice que prevé la ira de alegría y satisfacción. Materiales de Ebo, dos palomas, dos gallinas, dos gallinas de guinea, dos gallos y dinero. Igi a duro, eku iduro o Odo o ku awotona Otutu eeyan mu ni O j'otuttu aso lo Dia diversión Orunmila Baba nloo ba ganó n'oja un Kolara Ebo ni ganó ni ko WAA sí O gb'ebo, o ru'bo O ni eni o ba lara E maa kara un yin jo Ko si ohun a sunwon bi ara Eni o ba Lebi E maa lebii yin fe en sí Ko si ohun a roun bi ebi Ko si ohun a rorun bi ebi Traducción La corriente que reconocemos su fluye a través del camino del pie El frío que resulta de la falta de compañero Se sabe que es mayor que la falta de colcha El mensaje de Ifá para Orunmila Cuando se va a realizar transacciones comerciales en el mercado en el que no tiene relación Se le aconsejó ofrecer ebo Cumplió Los que tienen relación Por favor, reúna a su relación juntos No hay nada mejor que los familiares Los que tienen miembros de la familia

Por favor, tenga mucho cuidado de su familia No hay nada más reconfortante que la relación familiar Aboru Aboye. AFILIADO ORISA / Irunmole DE Oturupon Okanrán 1. Ifa - de la dirección, el progreso, la victoria, la elevación, el éxito, la protección, la alegría y el bienestar general 2. Ori - para el cumplimiento del destino, el progreso, el éxito, santuario, la elevación, el desarrollo, la felicidad y la autorrealización 3. Esu Odara-- para la protección, la victoria, el progreso, santuario, el éxito, la elevación y el bienestar general 4. Ogun - la victoria sobre los enemigos, el bienestar liderazgo, progreso y global 5. Sango - compatible para el cónyuge, la protección, la victoria, secreto, la elevación, el liderazgo, la orientación, la dirección y el éxito general 6. Orisa-Oko - para la prosperidad, el liderazgo, el éxito, la riqueza, el honor y el éxito general 7. Obatala - para la dirección, la protección, la altitud, la dirección general y el bienestar 8. Egbe-para la dirección, la protección, el liderazgo, santuario, la elevación y de éxito global Tabúes de Oturupon Okanrán 1. Nunca debe comer pescado de cualquier tipo - para evitar la fortuna no consumado, la melancolía, el fracaso o desastre 2. Nunca debe ejercer cualquier profesión sin antes lograr competencia - para evitar los problemas de la esclavitud y el encarcelamiento o 3. Nunca debe criar o comer cualquier oveja en cualquier condición evitar - para evitar problema de la crianza de los hijos 4. Nunca debe tener amores ilícitos con el cónyuge de otra persona para evitar la fortuna no consumado, el ridículo, la humillación y el arrepentimiento 5. Nunca debe tener contención o la confrontación con nadie - para evitar daños corporales a otros o para que otros puedan causar daño físico a él / ella 6. Nunca debe heredar los vestidos de cualquier persona muerta - para evitar la muerte prematura PROFESIONES DE POSIBLES Oturupon Okanrán 1. Ifa / Orisa Sacerdote / Sacerdotisa

2. Médico, paramédico, enfermera, profesión médica y farmacéutica a base de hierbas 3. Deporte, atletismo, entretenimiento, drama, juegos. 4. Negocios de la empresa, marketing, gestión, administración, sindicalismo, asesoramiento, asistente social NOMBRES DE POSIBLES Oturupon Okanrán MALE 1. Olayemi - me corresponde el honor 2. Ifakorede - Ifa trae toda la ira de la vida 3. Olarenwaju - mi honor está progresando MUJERES 1. Olayemi - me corresponde el honor 2. Ifayoyin - Ifa gotas de miel en mi boca 3. Ifayemi - Ifa corresponde a mí

OTURUPON OKANRAN OTUTU-N-POKANRAN

1. Ifa says that there is a child here who is a troublesome and disrespectful child where this Odu is revealed. This child is looking for all means to find the opportunity of creating havoc and going back to heaven. His/her problem will start as a mere cold or fever but in the end it will lead to inexplicable casualty. Ifa warns that this child is an Emere child. Ebo materials; one matured he-goat and money. There is also the need to feed Ifa with eight rats, eight fish and one hen. On this, Ifa says:

Otutu n pokanran Sidii ogo beere O nlo soko alagbaro loo kusi Dia fun Olofin Ti yoo ra Otuuru leru Ti yoo bi Olokanran lomo Ebo ni won ni ko waa se O koti ogbonyin sebo Otutu o le p’Okanran K’Olofin o bode ku

Orunmila, Ela sode Ifa ma jee ki n bode ku ninu awo Orunmila Ela sode Translation Cold and feverish condition were killing Okanran under the Ogobeere tree He was going to the farm as a farm labourer in order to die Ifa’s message for Olofin When he purchased Oturu as his slave And he also gave birth to Olokanran He was advised to offer ebo He refused to comply Cold and feverish condition cannot kill Okanran For Olofin to commit sucide Orunmila ela sode Story: Olofin purchased Otuuru as slave. He was also the father of Okanran. Because Otuuru was a slave, Okanran was misbehaving to him, Otuuru disciplined Okanran and for this reason, Okanran had cold. The cold develop into fever and headache. Before any medication could be applied he died.

2. Ifa advises a barren woman to offer ebo in order to receive the blessing of the fruit of the womb. She had been overlooked that she could not have any child again. Infact, this woman skin had begun to wrinkle but that does not stop her from begetting her own baby. Ebo materials; eight guinea-fowls, eight hens and money. She also needs to feed Ifa with four rats, four fish and one matured she goat. Oturu pa okan Olokanran pa’kan Bale ba le Ng o maa pa’kan Oganjo gan dundundun Ng o maa pa’kan o Dia fun Eja Tii somo Onibu awogbe O feyinti moju ekun sunrahun tomo Ebo ni won ni ko waa se O gb’ebo, o ru’bo Omo kun ii nuu mi o Omo ku ninuu mi Kuku agbado

Otito lomo ma ku Translation Otuuru killed one And Olokanran killed one In the evening time I will kill one In the dead of the night I will kill one Ifa’s message for Eja, the Fish The offspring of the deep sea When she was lamenting her inability to beget a baby She was advised to offer ebo She complied There are many children in my womb Many more children remain in my womb Kuku agbado, the corn comb Truly children remain in my womb 3. Ifa advises this person to offer ebo against untimely death. Ebo materials; two matured rams and money. One of the two rams will be used to feed Sango. One matured she-goat will also be used to feed Ifa together with stale pounded yam that was prepared the previous day and plenty of alcohol. On this, Ifa says: Oturu pa’kan pokanran Dia fun won ni woroworo ajade Nibi won n ku rogbarogba Won n ku rewerewe Ebo ni won ni ko waa se O gb’ebo, o ru’bo A kii pe joo jiyan ana o Gbogbo wa la ma gbo tietie Gbogbo wa la ma peju muti Edu o Gbogbo wa la ma gbo tietie Translation Oturu pa’kan pokanran Ifa’s message for the inhabitants of woroworo ajade When they were dying in their prime And they were dying in their youth They were advised to offer ebo They complied

It is not the practice to gather together to consume the pounded yam consume yesterday All of us shall live to our old age All of us shall gather to drink the liquor of Ifa All of us shall live to our old age

4. Ifa advises this person to offer ebo against uprising. Ifa says that the uprising will be brought into the home of this person. Ebo materials; one matured he-goat, and money. They also need to feed Ogun with a matured male dog. Oturu pakan pokanran Dia fun won nilee Liki Nijo ajogun ka won mole pitipiti Ebo ni won ni ko waa se O gb’ebo, o ru’bo Ko pe, ko jinna E ba ni laruuse ogun Translation Oturu pa’kan pokanran Ifa’s message for the inhabitants of Liki land When they were overwhelmed by uprising They were advised to offer ebo They complied Before long, not too far Join us where we offer ebo to achieve victory

5. There is a barren woman who is rearing a female sheep. She must use the sheep as ebo material because the spirit of the sheep is largely responsible for her barrenness. The female sheep will be slaughtered and be use as Etutu. Otutu n pokanran Sidii ogo beere Ki yo rook alagbaro loo ku’si Dia fun Ojularewa Ti n moju ekun sunrahun tomo Ebo ni won ni ko waa se

O gb’ebo, o ru’bo Ki n o jojularewa o bimo o Aguntan bolojo Ni o jojularewa o bimo o Aguntan bolojo Translation Cold and feverish condition were killing Okanran under the Ogobeere tree He was going to the farm as a farm labourer in order to die Ifa’s message for Ojularewa When lamenting her inability to have a baby She was advised to offer ebo She complied What was responsible for Ojularewa’s barrenness The robust female sheep That was what was responsible for Ojularewa’s inability to have a baby The robust female sheep 6. Ifa says that there is a woman here, who is the wife of Ifa. This woman has the protection of Ifa. No man must ever attempt to have carnal knowledge of this woman even if she shows interest in any man. She is not speaking the truth of the fact that she is still married to someone who is an awo. Ebo materials here are eight rats, eight fish, eight guinea-fowls and money. Part of these materials will be used to feed Ifa. Otutu n pokanran Won lo ko ise rede Dia fun won ni Ilu Bantata Nibi won gbe n fowo pa’ya alaya lara Ebo ni won ni ko waa se O koti ogbonyin sebo Gbogbo isowo ope Eni gbebo nib ko sebo o Translation Cold and feverish condition is killing Okanran gradually But they said that he had started with his behavior again Ifa’s message for the inhabitant of Bantata town Where they were caressing the wife of other people They were advised to offer ebo They refused to comply All Ifa devotees

Warn those advised to comply accordingly

7. Ifa says that this person’s broken world will be mended by Ifa. He/she needs to hand over all his/her affair to Ifa. He/she also needs to be initiated into Ifa. Ebo materials; four roosters, four hens, four guineafowls, four pigeons and money. There is also the need to feed Ifa with a matured she-goat. Oturu lalaso finfin Olokanran lalaso poroporo Aresiwaju ni won p’erin Areseyin ni won pefon Orenbete abee a p’agbonrin Iboosi Are! Aye lo ye mi to wonyi Olorun si koto oyin O mi ro si mi lenu Dia fun Orunmila Ifa n raye aroseje Bo ba ye mi A ye Ifa Gerere ni mariwo n ye mole Bo ba ye Ifa A ye mi Gerere ni mariwo n ye mole Translation Otuuru is the owner of spotted dresses And Olokanran is the owner of striped dresses The forward spring of their trap killed an elephant And the backward spring killed a buffalo The main trap underneath killed a deer Alas! The world is agreeable with me The heaven opens the jar of honey And it is dropping in my mouth Ifa’s message for Orunmila When he was going to the world of peace and contentment He was advised to offer ebo He complied If the world is agreeable to me It will also be agreeable to Ifa Gerere that is the way the palm-frond befits Imole

Gerere If the world befits Ifa It will also befits me Gerere that is the way the palm-frond befits Imole Gerere

8. Ifa advises this person to offer the ebo of peace of mind. Two are being referred to here. They also need to appreciate the good deeds that were rendered to them by others. Ebo materials; three pigeons, three hens and money for each of them. They also need to feed Esu with a rooster each. Pokanran, pokanran Dia fun Keregbe meji Won nlo soko emu Ebo ni won ni ko waa se O gb’ebo, o ru’bo Ko pe, ko jinna E ba ni ni jebutu ire Translation Pokanran, pokanran Ifa’s message for the two gourds When they were going to the farm of palm-wine They were advised to offer ebo They complied Before long, not too far Join us in the midst of all ire

9. Ifa advises two people to offer ebo in order for them not to be instigated into confrontation against each other. Also, a couple needs to offer ebo in order for one not to inadvertently murder the other. They must not have any evil thought against each other. Ebo materials; one matured he-goat and money. There is also the need to feed Esu with another he-goat. Kukute kukuuku awo eba ona Dia fun Oturu Toun Okanran jo nse gbun-gbun-gbun sirawon

Won ni ki won rubo Okanran febo salo Oturupon ba paa Otutu kii pokanran Ki omo Irunmole ma mo Translation The tree stump the awo of the roadside Ifa’s message for Otuuru When he and Okanran were keeping malice against each other They advised to offer ebo Okanran delayed to comply And Oturupon killed him There is no way Otutu will kill Okanran For the children of the Irunmole not to know

10. Ifa assures this person that he would be blessed with all ire of life outside his/her locality. Ifa foresees all encompassing ire for this person. Ebo materials; four rats, four fish, two pigeons, two hens, two guinea-fowls, two roosters and money. There is also the need to feed Orisa-Oko as recommended by Ifa. Enini ni weri emo Toto bala nii wedi igbin Dia fun Ola Ola n rook ree la Ebo ni won ni ko waa se O gb’ebo, o ru’bo E sode hin-in hin-in E sode o Orisa-oko Agba Irawo Yoo ba wa tun Ilarii wa se Translation The early morning dew washes the head of Emo, Brown rat And water droplets washes the base of the land snail The water pool washes the tail of Atioro bird in the farm Ifa’s message for Ola, Orisa-Oko When going to the farm to succeed He was advised to offer ebo He complied Do your hunting successfully

Do your hunting Orisa-Oko the elder of Irawo land We help us mend our destiny

11. Ifa warns this client to ensure that he/she has deep knowledge of his/her professional calling before he/she begins to practice. Ifa says that without having deep knowledge of his/her work, he/she may end up putting himself/herself into trouble that may lead him to jail or bondage. With the deep knowledge of his/her job. This person will receive praises and rewards. Ifa advises this person to offer ebo with one matured he-goat, one matured she-goat and money. the she goat will be used to feed Ifa. Adan, a ni e gbele e mowo Ifa ni dida E le o gbele e momo Ifa n dida Odide firifiri, a ni e gbe odede Ki e mo ibo ni gbigba E le o gbodede ki e mo ibo ni gbigba Adada pasa awo ile Alara Eji asa omo amurin kan dorun agogo Won ni keg beta ke e mo Ikara Ebo ha Eleyin o gbeta ke e mo Ikara ebo ha Awon meteeta ni won nlo gbawo Nile oba leyo Ajori Ebo ni won ni ko waa se O gb’ebo, o ru’bo Nje otutu e pokanran Kawo o bodi ku Ifa ti a fi gbawo de N lawo n fi gesin Translation Adane, the Bat we asked you to stay at home to learn how to do Ifa dida You responded that you will not stay at home to learn how to do Ifa dida Odide firifiri, the Mini Bat, we advised you to stay in the parlour to know how to use the determinates You will replied that you would not stay in the parlour to know how to use the Ibo

Adada pasa the resident awo of Alara Eji asa offspring of those who use iron rod to play Agogo music You were counsel to stay outside in order to know how to offer ebo You answered that you would not stay outside to know how to do ebo riru The three of them were the ones who went to do Ifa consultation for Obeleyo Ajori They were advised to offer ebo They refused to comply Otutu will never kill Okanran For awo to die in poverty The Ifa that led to the incarceration of one awo Was the same one that made another awo to become a horse rider

12. Ifa advises this person to offer ebo against ailment. Ifa says that the ailment is very close by. There is the need to offer ebo with one matured he-goat and money. On this Ifa says: B’otutu ba n se iwofa Won a ni o gbe ise re de Bo ba solowo won a ni ko roju Ko jata senu Dia fun Otutu Ti yoo maa lo ra gbogbo aye Ti yoo jagun igboro mu won Translation When cold and fever attack someone in servitude People will says that he had started again with his troubles But if the same ailments attack a rich person They will ask him to take some hot soup for relief Ifa’s message for Otutu, the Cold When going to acquire the whole world as his slave And he will go to the street to wage war on everybody He was advised to offer ebo He complied Before long, not too far Join us where we offer ebo to achieve victory

13. Ifa says that it foresees the ire of long life and sound health for this person. Ifa advises this person that he/she will never die young. Ebo material; one matured he-goat and money. Esee l’Egbaa, Esii l’Esa O burinburin papo papo Alakan de e, nbo lalakan n re Dia fun Igbandaye omo Olodumare Omo ateni nle fori peji Oun le pe laye lo dafa si Ebo ni won ni ko waa se O gb’ebo, o ru’bo O ni n gba ndaye o Igba n dagba Igba taa daye ni laa ka o Translation Esee l’Egbaa, Esii l’Esa O burinburin papo papo Alakan de e, nbo lalakan n re They cast Ifa for Igbandaye the child of Olodumare He who spread the mat of majesty across the ocean His reason for Ifa consultation was to determine whether or not he will live long on earth He was advised to offer ebo He complied He now declared that Igbandaye o, the time that we arrive on earth Igbandagba the time that we begin our own season on earth It is when we arrive in this world that we count

14. Ifa assures the person for whom this Odu is revealed that he/she will not be allowed to live his/her life in hunger and mystery. If assures him/her that will be taking good care of him/her. Ebo materials; two pigeons, two hens, two guinea-fowls, two roosters and money. he/she also needs to feed Ifa with food.

Isansa ni tona ganranran wolu Dia fun Orunmila Won lebi ni yoo tie pa baba ku Ebo ni won ni ko waa se O gb’ebo, o ru’bo Aye agada aye agada Eni o fun mi lowo To ni ki n fun’fa Ifa le n ke o Ikin lenge Aye agada, aye agada Eni o fun mi lonje To ni ki n fun’fa Ifa le n ke o Ikin lenge Aye agada, aye agada Eni o fun mi lomo To ni ki n fun’fa Ifa le n ke o Ikin lengen j’ Aye agada, aye agada Eni o fun mi laso To ni ki n fun’fa Ifa le n ke o Ikin lenge Aye agada, aye agada Eni o fun mi laya To ni ki n fun’fa Ifa le n ke o Ikin lenge Aye agada, aye agada Translation A truant is he who take the straight road to the town Ifa’s message for Orunmila When they declared that he would die of hunger He was advised to offer ebo He complied Now Aye-Agada Aye-agada Those who give me money To give to Ifa It is Ifa that you are taking care of It is the holy palm-kernel that you are pampering Aye Agada Aye Agada

Those who give me food To give to Ifa It is Ifa that you are taking care of It is the holy palm-kernel that you are pampering Aye Agada Aye Agada Those who give me precious material To give to Ifa It is Ifa that you are taking care of It is the holy palm-kernel that you are pampering Aye Agada Aye Agada

15. Ifa advises this person to gather all the dresses that belong to someone dead and set it on fire. Ifa advises this person to gather all the materials that he/she inherited that belong to a dead person and set it on fire. The owners of the dresses are demanding for them. The owner said that he/she had not giving them to him/her. Ebo materials here are; two pigeons, two guinea-fowls and money. Akogun-kogun o yun Arokoosin korin aruwe Iya n j’omo Itoku Obalabala ikun imu o gbe Dia fun ‘Lategun Ti nloo ba won na oja a fogbona Ebo ni won ni ko waa se O koti ogbonyin sebo E o ri oku kan oku kan To lo nyo ada lokeere To ntori aso le won kiri Translation Akogun-kogun o yun Arokoosin korin aruwe Iya n j’omo Itoku Obalabala ikun imu o gbe They cast Ifa for ‘Lategun When going to transact the business of fogbona He was advised to offer ebo He refused to comply

Can’t you see the dead person who came with a machete from afar And then was because of his cloth pursuing them about

16. Ifa advises this person to ensure that he/she takes good care of his/her family members and relatives. Ifa says that it foresees the ire of joy and contentment. Ebo materials; two pigeons, two hens, two guinea-fowls, two roosters and money. Igi to duro, eku iduro o Odo o ku awotona Otutu eeyan mu ni O j’otuttu aso lo Dia fun Orunmila Baba nloo ba won n’oja a kolara Ebo ni won ni ko waa se O gb’ebo, o ru’bo O ni eni o ba lara E maa kara a yin jo Ko si ohun to sunwon bi ara Eni o ba lebi E maa lebii yin fe se Ko si ohun to roun bi ebi Ko si ohun to rorun bi ebi Translation The stream we recognize your flowing across the foot path The cold resulting from lack of companion Is known to be greater than lack of coverlet Ifa’s message for Orunmila When going to transact business in the market where he has no relative He was advised to offer ebo He complied Those who have relative Please gather your relative together There is nothing better than relatives Those who have family members Please take good care of your family There is nothing more comforting than family relationship

Aboru Aboye.

AFFILIATED ORISA/IRUNMOLE OF OTURUPON OKANRAN 1. Ifa – for direction, progress, victory, elevation, success, protection, contentment, and overall well-being 2. Ori – for fulfillment of destiny, progress, success, sanctuary, elevation, development, contentment and self-actualization 3. Esu-Odara – for protection, victory, progress, sanctuary, success, elevation, and general well-being 4. Ogun – for victory over enemies, leadership, progress and overall wellbeing 5. Sango – for compatible spouse, protection, victory, sanctuary, elevation, leadership, guidance, direction and overall success 6. Orisa-Oko – for prosperity, leadership, success, wealth, honour and overall success 7. Obatala - for direction, protection, elevation, leadership and general wellbeing 8. Egbe- for direction, protection, leadership, sanctuary, elevation and overall success

TABOOS OF OTURUPON OKANRAN 1. Must never eat fish of any kind – to avoid unconsummated fortune, melancholy, failure or disaster 2. Must never practice any profession without first attaining proficiency – to avoid problems of bondage and or incarceration 3. Must never rear or eat any female sheep under any condition – to avoid – to avoid problem of child bearing 4. Must never have illicit love affair with another person’s spouse – to avoid unconsummated fortune, ridicule, humiliation and regret 5. Must never have contention or confrontation with anyone – to avoid inflicting bodily harm on others or for others to inflict bodily harm on him/her 6. Must never inherit the dresses of any dead person – to avoid premature death POSSIBLE PROFESSIONS OF OTURUPON OKANRAN 1. Ifa/Orisa Priest/Priestess 2. Medical, paramedical, nursing, pharmaceutical and herbal healing profession 3. Sport, athletics, entertainment, drama, games.

4. Business enterprise, marketing, management, administration, labour unionism, counseling, welfare officer POSSIBLE NAMES OF OTURUPON OKANRAN MALE 1. Olayemi – honour befits me 2. Ifakorede – Ifa brings all ire of life 3. Olarenwaju – my honour is progressing FEMALE 1. Olayemi – honour befits me 2. Ifayoyin – Ifa drops honey into my mouth 3. Ifayemi – Ifa befits me