Ritmos

FROM SON TO SALSA, LATIN JAZZ & SONGO (1960S-1980S) DEL SON A LA SALSA, EL JAZZ LATINO Y EL SONGO (1960 A 1980) other w

Views 266 Downloads 10 File size 223KB

Report DMCA / Copyright

DOWNLOAD FILE

Recommend stories

Citation preview

FROM SON TO SALSA, LATIN JAZZ & SONGO (1960S-1980S) DEL SON A LA SALSA, EL JAZZ LATINO Y EL SONGO (1960 A 1980)

other words, repeat an idea before moving onto the next variation, and make those variations subtle from phrase to phrase so as not to “distract” from the main focus of the tune. Although there are a number of ideas presented here, don’t attempt to throw them all in when playing! The following example is played along with rhythm section accompaniment on the CD. (Ex. 47): CD 1

Track

52

buscar un sentido de balance y fraseo; en otras palabras, repite una idea antes de proceder con otra variación, y haga sus cambios de frase en frase de manera sutil para no “distraer” del elemento principal de la canción. Aunque aquí se presentan varias ideas, ¡no intente hacerlas todas a la hora de tocar! El siguiente ejemplo se presenta con el acompañamiento de una sección rítmica en el CD. (Ex. 47):

Ex. 47. Dominant Seventh Chord Montunos w/ Rhythm Section (2-3)

œ œ & c œ J œ œ Jœ Jœ œ œ Jœ G7 ? c œ Jœ œ œ Jœ Jœ œ œ œ Jœ œ œ œ œ œ . J ? c œ. . œ œ œ œ œœ œœ œ J & J œ œ œ œ œ J ? J ? œ.

œ.

œ

œ œ J œ J

œœ œ œ œ œ J œœ œ œ J œ œ œ. J

œ.

œ.

œ

œ œ œ œ Jœ œ œ œ J œ œ œ œ œ J J

œ œ œ œ

œ.

All of the above examples (42-47) have been in a medium to faster-tempo, guaracha style. The next example will slow things down to cha-cha-chá tempo. But before we proceed, let’s take a look at the standard quartal, sixnote voicing for dominant thirteenth chords. From bottom to top note you have: 7th, 3rd, 13th, 9th, 5th & root: Dominant Thirteenth Chord Voicing

œ œ œ œ Jœ œ œ œ J J œ œœ Jœœ œ œ œ J J

œ.

œ

œ.

œœ œ œœ œ

œœ j œ

œœ œ J œ œ J œ

œ œœ œ œœ œ œ œ œ J J œ œ œ œ œ œ Jœ J œ œ œ. J œ

Todos los ejemplos (desde el 42 al 47) han sido de tiempo o aire mediano a rápido, al estilo de la guaracha. El próximo ejemplo será de un aire más lento al estilo del cha-cha-chá. Pero antes de proceder, veamos la estructura estandard de un acorde dominante 13na en voces de cuartas. Las seis notas, de la grave a la aguda, son: 7ma, 3ra, 13na, 9na, 5ta y raíz:

&

? ◆◆◆ 83 ◆◆◆

ww w ww w

III