Fingering Chart Oboe Barroco

 Fingerings for the Two­keyed Oboe  (or Hautboy) My intent with this chart is not to be exhaustive, but rather to give i

Views 93 Downloads 0 File size 210KB

Report DMCA / Copyright

DOWNLOAD FILE

Recommend stories

Citation preview

 Fingerings for the Two­keyed Oboe  (or Hautboy) My intent with this chart is not to be exhaustive, but rather to give ideas about things such as enharmonic alternatives and different tone colors, and to encourage experimentation.   The notation, which uses “b” for “flat”, is compatible with any e­mail program. Hole order is from top down:  123/456 x: closed; o: open fingerhole e: half­closed, or cover one of a pair of holes C: depress the C key E: depress the Eb key V: Lip down rather strongly to bring in tune c'   xxx/xxxC d'   xxx/xxx  eb'  xxx/xxxE e'   xxx/xxo f'   xxx/xox   Generally recommended      xxx/xoxE  Sometimes necessary on earlier oboes for a strong tone, or in musical                   contexts where  a stronger tone is desired;  also for e#' f#'  xxx/xooE  For a meantone f#' or for security in fast passages, strong tone      xxx/eoxE  Better in tune but slower to respond; use when you have time       xxx/eooE  Hole(s) 4 opened only slightly      xxx/eoo   Can be very soft, eg. slurring down from g' gb'  xxx/eoo      xxx/eoxE      xxx/oxxE V  Worth a try, for a veiled tone matching f' (eg. Bach G minor sonata                     BWV 1030, bar 45) g'   xxx/ooo g#'  xxe/ooo   Also for ab' a'   xxo/ooo bb'  xox/ooo b'   xoo/ooo cb'  oxo/oxo V or oox/ooo V  Interesting alternatives to xoo/ooo which avoid any                  downward slide slurring to bb' (eg. BWV 1030 bar 47) c''  oxo/ooo      oxo/oox    Stronger tone which blends better with other notes           oox/ooo   Alternate for bb' trill and some other connections c#'' oxx/xxxC      ooo/ooo   For rapid connections with d#'', etc. d''  exx/xxx eb'' exx/xxxE  Also for d#'' e''  xxx/xxo

f''  xxx/xox f#'' xxx/oxx gb'' xxx/oxxE g''  xxx/ooo      xxx/oox   Slightly lower, useful on some oboes g#'' xxe/ooo      xxo/xooE V ab'' xxo/xooE  For beauty of tone      xxo/xoo   Sometimes responds better, and useful for many combinations and trills      xxe/ooo   For incisive attack, extra stability a''  xxo/ooo      xxo/xxxC  For pianissimo attacks bb'' xxo/xxxE      xox/xxx      xox/ooo b''  xox/xxxE  Good stability and tone      xox/xxo   Higher, use with c''' oxx/xxoE      xoo/ooo   Open, clear tone quality, and useful for many combinations and slurs                      (avoiding the ugly register break) c''' oxx/xxo   Recommended; use with  b'' xox/xxxE or xoo/ooo      oxx/xxoE  Has an edge to the tone, useful if c''' must be strong and incisive,                        or  if oxx/xxo is too flat      exe/xxoE  For pianissimo attacks      oxo/xxo   Risky but worth a try for its clear tone, similar to oxx/xxo c#''' exx/xooC d'''  exx/oooC       exx/oox or exx/oooE  For connections with c''' oxx/xxoE  where c''' is the dominant                        note, and with other notes requiring E eb''' exe/oooE  Open top hole only slightly e'''  exe/exxE f'''  xeo/exoE

Trill fingerings:  In general, a fingering should be found which allows an interval at 

least as wide as the tone or semitone in question.  It is usual to start the trill with the  normal fingering of the upper note, and then the fast notes can be made with a more  simple fingering, one which would normally play as much as a semitone too high, but  with lipping down can sound acceptably in tune.  Don't worry if it is not exactly in tune,  because trills can sound more stylish and decorative if they are a little wide, especially in  quick movements.  Here are a few trill fingerings which might not be immediately  obvious:  Trill the hole marked "+" b'­c''    +oo/ooo e''­f#''   xxx/+xo

g#''­a''  x+o/xooE V ab''­bb'' x+e/ooo

f#''­g#'' xx+/oxx Mary Kirkpatrick 2009

Some Remarks on Playing the Hautboy Players used to the modern oboe will find reeds for the two­keyed oboe larger and freer  than what they are used to – the large bore and simple fingering system require a flexible  reed in order to obtain chromatic notes clearly and in tune by cross­fingering.  If bb' and  f' are difficult, probably the reed needs to be scraped more.  If at first the top g'' is high  and difficult (tending to scratch) it is likely that too much reed is in the mouth.  In  general, control the reed near its tip, and try to cushion the reed evenly all around, rather  than squeezing from top and bottom.  Firm, steady support from the diaphragm is  essential to playing in tune. If the cross­fingered notes, especially the low f'', are consistently too high, it is a sign that the embouchure is too tight.  One exercise for developing looseness and flexibility is to  play the same pitch with different fingerings:  Starting from g'' (later from the top) and  working down, play each note first at the correct pitch and then lip down to the semitone  below.  Lower the pitch simply by relaxing the lips and playing nearer the tip of the reed.  Then change to the correct (or normal) fingering for that note and repeat.  The reed needs  to be scraped enough to make this exercise possible.  Performing it successfully will  ensure a good command of tuning, plus the ability to play trills which require unusual  fingerings. An excellent method for tuning one’s reed and for improving one’s intonation generally  (and that of the oboe as it is played in) is to sound a note on one’s pitchmeter and play  intervals with it.  This method simulates playing in an ensemble and is more realistic and  accurate than metering each note separately.  The idea is to sound a few basic tones – d’’, a’’, c’’, g’’, bb’ – and play the third, fourth and fifth above them, adding the sixth and  other intervals with practice, as you learn what to listen for.  For example, start by  sounding d’’ on the pitchmeter and play f#’’­g’’­a’’, increasing the breath support  smoothly so the notes connect ­­ the difference tones should be heard as d­g­d’.  They are making a faint bass line, and even though the difference tones can swing wildly out of  tune, thanks to your years of musical experience and memory you will recognize where  to put that bass line.  Each bass note will be the fundamental of which the two upper  notes are harmonics.  This system is also a method for tuning the oboe: it ensures that  rapid passages will fall in tune, and one can use it to arrive at the best compromise for  unequal temperaments, in particular to achieve sufficiently wide semitones (listen for a  rise of a good fourth in the difference tones.)    Mary Kirkpatrick       2009

14 Dove Drive, Ithaca,      NY 14850  USA 

     (607) 273­5256