Analisis the Wall

Se debe mencionar antes que la película tiene muchas cosas que analizar, la visión que tiene Pink Floyd de su familia de

Views 156 Downloads 4 File size 405KB

Report DMCA / Copyright

DOWNLOAD FILE

Recommend stories

Citation preview

Se debe mencionar antes que la película tiene muchas cosas que analizar, la visión que tiene Pink Floyd de su familia depende mucho del tipo de rol que cumple cada uno de estos, que de alguna manera se entrelazan para formar en él una realidad totalmente paralela a la de los demás. Las situaciones traumáticas que tiene a lo largo de su vida van haciendo que se distancie un poco de los demás y de la sociedad lo cual de alguna manera hace que él vea las cosas distintas y se impone de cierto modo al capitalismo, la opresión, la guerra, la dificultad de comunicación, al tipo de profesores y a la alineación del ser humano como un ente sin sentido, que es producto de un sistema muy perverso. Se deben tener todos estos puntos claros antes de analizar la visión de Pink y entender el porqué de su delirio. • Análisis de la visión de Pink de la Función Materna Podemos observar que existe en la película una madre muy apegada a Pink, que no le deja ser libre, la cual esta siempre protegiéndole, y de alguna manera eso se puede observar al comienzo cuando la señora de la limpieza quiere limpiar el cuarto de él, y a él le viene el recuerdo de las cadenas y es para mi, una forma de mostrar que su madre nunca le dejo ser libre y le mantuvo encerrado en su mundo. Y es como que quiere salir pero no puede, y lo manifiesta al momento que esta en la piscina y se siente ahogado, asfixiado, y no puede salir. Su madre al ser muy cortante lo mantuvo encerrado en le deseo de ella y esto hizo que Pink se mantenga solo e infeliz. Se puede observar lo mismo en el episodio de la iglesia, cuando el deseo de su madre era tramitar la perdida de su esposo y extiende este deseo a Pink para que él tramite la perdida de su madre no la de él ya que su padre nunca estuvo ahí así que no tenía nada que tramitar. Y en esta escena se puede observar eso, Pink jugando con un avión y recordando que su padre le había abandonado.

De alguna manera se observa que su madre no le pone la atención necesaria ni le menciona el porque los demás niños tienen un padre y el se da cuenta de esto por si mismo cuando esta en el parque. Se observa también un niño muy maduro para su edad y es como que la madre y su situación le hicieron crecer demasiado pronto y se observa también este punto en la escena que entra a la casa y lee el periódico y el sabe que no hay nadie ahí porque su madre no pudo nunca tomar esa posición de padre. Se debe mencionar también como importante que él encuentra esta carta y hace que el desenvolvimiento de él no sea el mismo ya que el debe tomar la posición del padre para actuar como soporte mental para su madre; siguiendo un poco este punto mas tarde se ve como una paloma blanca es despedazada por un “pájaro negro de guerra” y se observa como que lo bueno de Pinky se destruye y va a salir lo malo de él, aunque al final la inocencia y lo bueno siempre prevalecen. Se debe tener en cuenta que su madre es demasiado sobre protectora con Pinky y de alguna manera él al momento de casarse quiere sentirse protegido con su esposa de la misma manera que lo hizo su madre. El punto es que su madre es el ladrillo que esta dentro de él y no le deja

ver la realidad como es y de ahí los problemas también con su esposa; ya que su madre al ser una persona muy cortante le ha privado de muchas cosas y él se siente sin ganas de estar con su esposa es por eso que ella le engaña, ya que él no puede salir del deseo de su madre. Ya que para él su madre es la única no existe nadie más. Además de ser sobre protectora está de alguna manera sobre compensando el hecho de la perdida de su esposo con su hijo y es interesante como la música acompaña este momento en que Pinky se da cuenta de que su madre es la que le priva muchas cosas. Me parece interesante cuando Pink esta sentado en el piano y su esposa trata de llamar la atención y cuando lo hace es como que el ya sabe que él no es nadie sin su madre y de alguna eso mismo es lo que quiere su madre, ya que el deseo de ella es ser la única y es la única al momento en que desecha a la mujerzuela. Al estar Pinky demasiado ligado a su mama busca y en las canciones se observa que siempre esta buscando la opinión y aprobación de su madre para con las mujeres y me parece excelente la actuación de Bob Geldof al acurrucarse como un bebe que nos muestra el vinculo maternal que tiene con la madre. La escena de la flor puede resumir el significado de lo que siente Pinky y es a su vez aquí en donde se forma el delirio, cuando el ha dado todo por esa persona pensando en que seria igual, ésta reacciona diferente y le destroza al momento en que ella le engaña y el se siente solo y es en esa soledad donde brota la psicosis. • Análisis de la visión de Pink de la Función Paterna Al comienzo de la película Pink nos dice que el lleva una mascara y tiene odio frente al publico y nos menciona que para poder entenderle el debe quitarse la mascara y bueno en primer lugar se debe mencionar que a esto existe un punto importante, la guerra le afecta y la muerte de su padre hace que no pueda contar con nadie como lo dije antes él se encuentra en el deseo de la madre y como no tiene con quien expresarse mantiene un disfraz, pero él se lo debe sacar para poder dar a conocer como es él por dentro, quitarse esa mascara y odiar a los demás, solo así va a poder desquitarse y llegar a una catarsis, convirtiéndose en lo que antes odiaba. Y así la vida de Pink entra en una depresión y tristeza en la que tendrá por toda su vida.

Pinky en el parque mira la felicidad de otros niños y él quiere estar como ellos, al no tener padre le pregunta aun señor si le podría subir y cuando el hombre lo hace, la alegría en la cara de Pink puede verse claramente; el ha encontrado una figura paterna, la cual es lo que le hace falta y aquí vemos que es la primera vez que Pink realmente se da cuenta que no tiene padre, una realidad que lo deja con un sentimiento de vacío y duda, aunque creo que de alguna manera él es muy fuerte de carácter y mas tarde se lo ve leyendo el periódico y con sus facciones se evidencia que esta tomando ya una responsabilidad de adulto, de padre. A mi parecer el momento en que sabe que debe tomar esta responsabilidad es cuando encuentra la carta en un estuche lleno de recuerdos, esta carta habla de la muerte de su padre y en Pinky se observa que hay mucha amargura hacia el gobierno por quitarle a su padre. Y se lo representa también en las canciones y a medida que suena la canción, Pink se viste con la ropa de guerra de su padre y, mientras él se mira en el espejo, hay un rápido corte del joven Pink en el uniforme y que da la apariencia de 2 cosas, la primera que esta representándose como el joven que tiene que meterse en un sistema (así no quiera él) de irse a la guerra y tomar esa responsabilidad por la “patria” y la otra es la de la que ya se hablo antes, tomar una figura del padre, de responsabilidad hacia consigo mismo y hacia con su madre. Esta escena es para mí como si mostrara la conexión entre padre e hijo, y algo que perdurará para siempre. La madre al perder al papa de Pinky en la guerra desplaza los sentimientos de amor hacia su hijo y de alguna manera Pinky se convierte en el soporte mental para su madre, pero a la final él sabe que esta ligado mucho a su madre y es por eso también que no puede tramitar el duelo

de su padre cuando murió porque su padre nunca estuvo ahí, él nunca le conoció, el pobre Pinky tramita el duelo de su madre. Me parece excelente la parte en que Pinky se frota los brazos al ver la escena del perro negro y es como que el perro tiene un amo y el amo le esta cuidando y acariciando pero a él nadie le cuida y se frota de una manera intensa en la cual él quiere sentir el frote de su padre pero no lo tiene y mas tarde se observa que él lo busca en la llegada de los militares que bajan del tren y no lo encuentra ya que el tiene la ilusión de que su padre todavía este vivo, mas tarde con la canción que todos cantan a mi parecer quiere dar cuenta de que todos los soldados que van a la guerra deben ser traídos porque los hijos no podrían vivir sin la presencia de su padre. Otro punto importante es que Pinky sabe que todos tenemos que morir tal como lo hizo su padre, pero a mi parecer es como si él en primer lugar en su delirio no quiere y esto de estar viendo la televisión es como que se hiciera la pregunta, ¿Porque nadie hace nada?, ya que se da cuenta que el sistema esta diseñado para que la gente no pueda pensar y que siga diferentes tipos de esquemas, de esta manera Pinky (que representa a Roger Waters) en su catarsis quiere que la gente sepa como es él y lo que vivió y es por eso que comienza a odiar a las personas y les grita en el concierto, porque para él no son hacen nada para cambiar el sistema en el que todos estamos inmersos. Y lo que hace es convertirse en lo que odiaba y para mi esa es su forma de catarsis. • Análisis de la visión de Pink que tiene de la Mujer Al ser el y haberse quedado varado en el deseo de su madre él busca de alguna manera encontrar una mujer igual a su madre, y es por eso de sus actitudes, ahora hay algo que no entiendo, si él busca una mujer igual a su madre ¿porque no le da el placer y la atención que ella busca antes que le engañe?, y juntos podrían ayudarse y ella podría hacerle saber que no es como su madre, tal vez con terapia, pero es como que Pinky no quiere cambiar y ni siquiera le presta atención y en muchas veces se observa esto. En el cual él mismo se va creando un muro de aislamiento. Ahora podría ser también que él, al estar varado en el deseo de su madre no importa con que mujer este, nunca va a poder salir porque no hubo padre que haga el corte entre el deseo y la ley, y él no podría desear. Al estar en el deseo de la madre el busca la misma seguridad y protección en su mujer y se desvanece cuando le engaña, podría decirse si ¿ella hubiera querido engañarle?, o es ¿porque ella necesita una hombre que siempre este a su lado?, a mi parecer esto si hubiera pasado ya que Pinky por si solo no puede salir de su encierro, se podría mencionar que su madre es el ladrillo que esta dentro de él y no le deja ver la realidad como es y de ahí los problemas con su esposa.

La traición de su esposa hace que Pinky este en crisis y llegue al delirio, también hace ver que él ya no confía mas en otras mujeres solo quiere a su madre, se observa cuando esta con la mujerzuela que él busca en ella comprensión mientras que ella solo quiere estar con él, él sabe que nadie nunca podrá comprenderle como lo hizo su madre y es como dice la canción el amor se vuelve gris en el cual él ya no puede confiar en nadie mas y demuestra que él no soporta ser como es él y es por eso que se evidencia que el rompe los vidrios y de alguna manera estalla como una bomba hacia con él y con los demás. Se puede observar que Pinky de alguna manera se siente con mucha ira hacia su esposa por haberle dejado y se siente tan herido y rechazado con todas las mujeres y es por eso que ya no va a confiar en ellas nunca más. Existen 2 momentos en los cuales él como que les tiene miedo a las mujeres, y les ve como inmensas, aplastantes, el primero es cuando esta bailando y el segundo es cuando esta solo en su habitación y se ve la sombra de una mujer (la cual es inmensa) que se convierte en un monstruo y él se da cuenta de que huye, huye de ese monstruo que le acecha. La madre al final a ganado y se ha vuelto la única para él al momento en que desecha a la mujerzuela y bota a la esposa ya que no hay nadie mas que le haga sentir bien solo su madre. Y es cuando el delirio se empieza a formar y mas tarde según la canción es cuando los ve a todos como un ladrillo, rechazando a todos y es importante esto porque nos dice como que la vida esta fuera de control y poco podemos hacer para cambiar. Se nota también en este delirio

que el da a notar que se dio cuenta que esta encerrado y aislado dentro de un muro sin salida. También da a notar cuando esta en el muro y quiere salir, de que el quiere ayuda, y es cuando se da cuenta de que necesita de otros que le ayuden. Uno puede dar cuenta de que Pinky esta entrando en la locura al momento en que construye en su cuarto con guitarras, cigarrillo y cocacola es como que se esta aislando mas del mundo y para mi convirtiéndose en un soldado mas que lo debe hacer todo perfecto. Se observa la psicosis.

Existen muchas cosas mas para analizar ya afuera de la visión que el tiene sobre los demás. Una de ellas es la escena de la rata en la que se ve el lado sensible de pinky y a su vez él cuida a la rata para que no se muera y es una forma de mostrar y desplazar los sentimientos que tiene ocultos hacia la rata. Otra cosa importante es que se muestra que él esta solo en el cuarto al momento en que vienen los doctores y en la canción es como que muestra que la gente y personas que le rodean están ahí no para ayudarle sino para que simplemente salga al concierto y toque. Y que de alguna manera la inyección que le ponen ese momento es como para decirle que siempre va a ver una solución pero así va a ser toda su vida. La escena de los gusanos que le comen puede dar 2 interpretaciones, la primera que es un nuevo comienzo en el que Pinky va a dejar la mascara y va a ser un nuevo renacimiento. La segunda interpretación puede ser que los gusanos le comen parea ser aceptado por la sociedad y deja de ser como es él y se vuelve un sujeto que atrae a todos y piensa que todos le aman. En este delirio él es el que va a dictaminar como se hacen las cosas.

Una película de 1982 dirigida por el director británico Alan Parker basada en el álbum conceptual con el mismo nombre publicado en 1979. El guión fue escrito por el vocalista/bajista de Pink Floyd, Roger Waters. Una de las características resaltantes de la película es la poca cantidad de diálogos, pero esto no afecta el impacto de la misma, al contrario lo incrementa y junto con las animaciones y la vida del personaje nos lleva a una impactante experiencia, que en mi caso me dejo pensando por un largo tiempo sobre la naturaleza de un individuo y como es que nuestros temores, la presión, la falta de apoyo, y asuntos sociales llegan a encerrarnos en nuestra propia mente y limitándonos con ciertas decisiones, alejándonos a veces de las personas y llevándonos de la mano hasta un punto de explosión emocional, porque no me dejarán mentir absolutamente todos hemos llegado a tener un cierto grado de crisis.

Este largometraje maneja un argumento donde personaje principal Pink Floyd (Bob Geldof), se aísla dentro de su muro psicológico y cada uno de los traumas de su niñez y sus conflictos existenciales, son los ladrillos que construyen el muro y lo llevan a una desastrosa crisis nerviosa.

Pero ¿Cuáles son esos traumas?

Primero observamos su tristeza causada por la muerte de su padre, quien murió en la guerra durante su niñez y a quien Pinky intenta reemplazar, sin éxito, con un hombre que se encuentra en un parque y cuida de su propio hijo. La muerte del padre llevó a que su madre lo sobre protegiera, como podemos entender en “Mother”, donde una madre y su hijo conversan sobre ciertas cosas donde el niño está indeciso y temeroso y la madre le contesta que lo mantendrá protegido, que no llore, pero que hará que sus pesadillas se vuelvan realidad, le heredará sus miedos y le ayudará a construir ese muro que lo mantendrá limitado.

Luego vemos a su esposa, el problema que se muestra en su presente, de quien Pink espera sentirse protegido de la misma manera que con su madre, pero ella no logra ser quien él espera y después de que ella se siente rechazada por él, lo engaña. Pinky por la traición que acaba de sufrir, estando de gira, busca una mujerzuela, pero la situación lo lleva a una locura violenta. Al parecer las mujeres para nuestro protagonista resultan intimidantes, considera que ellas por sutiles que parezcan le acordonan para lastimarlo. Como problema social no solo enfocan los problemas bélicos, sino que también el ambiente que los maestros marcan en aquella época, en la película se ve cómo es que Pinky sufre de la humillación por parte de los maestros al ser pequeño, como se desquitaban con los alumnos por sus propios problemas personales.

De esto llega, rápidamente en la historia, la idea de que la educación que recibimos controla nuestra actitud y nuestro pensar, reprime y no deja superar expectativas, nos hace tomar una de las máscaras predeterminadas y nos hace caminar en fila, llegando a un final donde nos compactan como carne molida. En la misma escena vemos como los estudiantes se rebelan y destruyen la escuela, como un sueño que estuviera siendo realizado.

Nuestra desahuciada estrella de rock en su locura llega a lastimarse a él mismo, y llega a alucinar con que se ha convertido en un líder fascista que manipula a un grupo de personas a destruir, generar violencia y rebozarse en descontrol.

Al final Pinky, dentro de su delirio, termina siendo juzgado por un trasero de hombre que usa zapatillas de mujer quien determina que debe ser expulsado y que el muro debe ser derribado y aunque no se mencione en la película, llegué a pensar que nuestro psicológicamente trastornado personaje termina suicidándose, pero el final claramente esta hecho para tener una interpretación personal.

Ahora me gustaría hablar sobre Gerald Scarfe, el ilustrador y caricaturista que plasmo tan ingeniosamente conceptos tan confusos en forma de metáforas.

Quien diría que personajes como un Maestro, la esposa, la Madre, rosa, y el gusano, llegarían a tener tan impacto en una mente y ser uno de esos ladrillos, que se sobrestimaron tanto hasta crear ese intimidante muro tan mencionado.

Un poco de las animaciones que aparecen en su película

Goodbye Blue Sky

http://www.youtube.com/w

atch?v=ukVNEwRLOUc&feature=related Una paloma blanca huye volando y con una sangrienta explosión se transforma en una gran ave negra que asecha y arranca un pedazo de tierra. Haciendo entrada un monstruo de guerra sobre aquellos que atemorizados esperan ocultos. Todo está devastado y los seres esqueléticos forman un cementerio despidiéndose del cielo azul. Mientras la sangre se va por la rejilla.

What shall we do now.

http://www.youtube.com/watch?v=ARXKvVeVtXg&feature=fvwrel Dos flores, que se acarician en un espacio oscuro, en intimidad unidas sutilmente, llegan a su éxtasis, pero sin explicación una de ellas ataca a la otra, ambas pelean. La víctima (la rosa) roja sangra y la otra flor le devora mientras se convertirte en un ave que se aleja volando, mostrando un crudo lugar que se acordona con un muro de materialismo. Y de un rosto que lanza un alarido. La flor que atacó regresa, ahora tiene forma de mujer y se convierte tanto en arma y jeringa, hasta como guitarra. No solo vemos una experiencia amorosa destructiva sino que también un muy bien marcado uso del término del materialismo y como se observan humanos, pero no humanidad, más los objetos que las mismas personas quienes terminan lastimando a otros, guerra y compras que al final simplemente eran innecesarias.

Gerald Scarfe no solo contribuyó con Pink Floyd en cuanto a los 15 minutos de animación del largometraje the Wall en 1982, sino que también realizó la portada del álbum en 1979, animaciones que se presentaron en la gira y un libro recopilando las ilustraciones que realizó a lo largo de la trayectoria que compartió con ellos. http://www.geraldscarfe.com/shop/pink-floyd/

En Conclusión: La combinación de la animación, las actuaciones y el álbum de Pink Floyd en sí, lograron un alto grado de aceptación por mi parte. Gerald Scarfe y Roger Waters quedan parados como verdaderos genios para mí.

It seems like the group Pink Floyd was destined to create the double-album The Wall. In fact, when you take a look at the history of the group, it almost seems like their entire career was leading up to the creation of this now-classic album. From the moment their original lead singer, Syd Barrett, disappeared into a psychedelic stupor, the band was leading to the point where it would create one of the most popular and influential albums of the latter half of the twentieth century. The band, by the end of the '70s, was in a kind of creative stupor. They had started out as a band that played strange, small clubs in and around London to captive audiences who sat, silent, dazzled, as they filled those small rooms with swirling psychedelic noise and dazzling colored bubbles and lights. All of that changed when the band created Dark Side of the Moon. There are many fans of rock and roll and the band, in particular, that would suggest that Dark Sidewas their greatest album. Certainly, it was the album where the lyrical talents of reluctant front-man Roger Waters and the musical abilities of guitarist David Gilmour were working in perfect tandem. Waters had always wanted to just play bass, leaving the songwriting to Barrett. However, when Barrett left reality, the song writing was turned over

to him. At first his lyrics were nebulous and unspecific. However, that began to change and it became very specific with Dark Side. Gilmour, meanwhile, had been a good friend of Barrett. When Barrett began his slide into madness, Gilmour was often the one called in to substitute. It was only natural, then, when the band decided to move on from Syd, that Gilmour would take his place. Barrett did not take well to this, at first, but eventually the band, and Barrett, adapted. Dark Side of the Moon became a phenomenon. Although the band had started to reach across the ocean with some moderate success in the States, it was with this album that they truly became a supergroup. They were no longer going to be playing small nightclubs and strange places where the audience sat quietly, cross-legged, on the floor. The album sold well and then stayed on the Billboard Top 200 for a record amount of time. It continues to sell. The album had a profound effect on the band. They were suddenly multi-millionaires. They could do anything and everything they had ever dreamed about doing. What it cost the, however, was the ability to create as they pleased, which had been the way they preferred to work. They were now a commodity. They were now a product as well as a band. Thousands upon thousands of dollars were riding on their future efforts and the pressure to create another Dark Side was tremendous. Their touring schedule became grueling and they had to travel around the globe over and over and over again. They were suddenly celebrities and couldn't walk about like they had before. What this lead to was a kind of creative exhaustion. They toured for two years with Dark Side. When the group returned to the studio, more after pressure from their label than any real desire to return to work, they were completely exhausted. They had no more ideas. As such, Gilmour and the rest of the band were relieved when Waters decided to step in and take further control of the project and the group itself. Although the result has become another classic and, to many, their favorite Pink Floyd album, the band was entirely unsure of what they had produced. That first album was Wish You Were Here and it dealt entirely with the idea of being exhausted and being "there, but not there." The album was another success. This lead to more touring. Waters was now starting to crack. He was starting to understand the pressure that had been on Barrett all of those years before and he felt he was losing touch with his audience by playing the ever-larger arenas. The shows were getting bigger, playing to larger audiences, but at what cost? The band, once again, returned to the studio after a two year break for touring. Waters was now in even-greater control of the band. Gilmour attempted to exercise more control over the music this time around, but Waters' lyrics were getting ever-more specific. The next album was Animals. While it may not be considered as much of a classic as Dark Side of the

Moon or Wish You Were Here it did become another hit. Now, even larger venues were in order. The result was the "In the Flesh" tour. Waters was losing contact with the rest of the band at this point. He would often fly to venues in a private helicopter while the others took limos. He was not speaking to the band as much. He confessed, in later years, he wondered if he was mentally ill. He began to envision the many thousands of fans as mindless sheep while he was like a despotic dictator, capable of twisting their thoughts and even actions. This culminated in an incident that shocked Waters. While playing a huge arena in Montreal, he began to gesture toward one male fan near the front of the stage. Exactly what this person was doing is unclear, but Waters began to perceive he was trying to antagonize him. He motioned the young man down to the very front of the stage and then spat in the man's face. Waters was stunned at his behavior. From this incident he began to perceive of a show where, during the course of the show, a wall would be built between the band and the audience. He originally conceived of a black wall, built over the course of the concert. And that, at some key point, eventually the band would be entirely hidden from the audience. Thus was the initial germ of an idea that would become The Wall. Once again, when the touring ended, the band retired to their respective homes. The band was not even entirely sure if there would be another album. Once again, they were exhausted. Rick Wright, the keyboardist, has barely participated in the past two albums. It was also known by the band, and acknowledged by Wright later on, that he was addicted to cocaine. Gilmour worked on a solo album. Nick Mason, the drummer, returned to collecting the classic cars he enjoyed driving. Waters began working on this next project. He had two ideas in mind. One was a narrative about a dream he had and would become his first solo project The Pros and Cons of Hitchhiking. The second was The Wall. He wrote out the narrative concepts and composed songs which he sang into a tape recorder in his home. When the band again gathered to discuss their next move, he brought the two tapes with them. Both Mason and Wright were creatively spent. It was decided that Wright would officially be removed from the band and take a session player wage going forward. Mason was saved by the fact he had helped, in the past, with sound effects and other areas in making the records. Gilmour was the only other creative force in the band at that time and he took the two tapes with him and said he would give them a listen and his opinion of what album should be next.

Gilmour stated that he found Pros and Cons to be much too personal to Waters and unrelatable to the band and others. He also claimed that The Wall was very depressing and, in parts, boring, but he thought there was enough of a concept there that he could work with it. So, The Wall won. From the beginning Waters had big ideas for The Wall. He conceived of the project as an album, a stage show and a film. However, the first stage was to complete the album and the story was far from complete when the band began working in their recording studio. The Wall is a concept album. Concept albums had been the order of the day for the band since Dark Side of the Moon. Some concept albums attempt to tell an actual story, while others simply have a unifying theme that binds the songs together. The Wall would attempt to tell a story, but also have a unifying theme. The story of The Wall is a combination of Waters and Barrett. It tells the story of Pink, a rock and roll star who is on another grueling tour in the United States. Throughout his life, various events have caused him serious emotional damage. To deal with them he has been mentally building a "wall" that is shutting him down emotionally from the rest of the world. Each event is another "brick." The first brick is the death of his father at Anzio, in Italy, during World War II. This was autobiographical of Waters life. He had often lamented the death of his father when he was still an infant and growing up without him. He was particularly upset because he was told by his mother that his father was very musical. The next brick in the wall is his over-protective mother. Waters was quick to point out that this was not autobiographical. He felt that his mother was very encouraging. Waters' mother was an activist and instilled socialist beliefs in Roger from the time he was a child. However, he stated he knew people who were smothered by their own parents. It was also pointed out that when Syd Barrett officially vanished from public life, he went home to live with his mother. The smothering from his mother causes Pink to be unable to relate to women. This is explained in the song "Mother." So, that when he finally does meet and fall in love with a woman he is, at times, abusive both physically and mentally, and completely unable to relate to her. While he tours the United States, he makes a call home to speak to his wife and another man answers. The final brick in his wall is that his wife is cheating on him. At this point Pink disappears entirely behind his wall. He now sits, catatonic, in a chair, with a television on showing him war movies, in his hotel room. He begins to remember things from his past and wonder about his life and why things have happened as they have happened. He looks at himself as sad and pathetic. When, finally, his manager comes to the

hotel to take him to his concert, he finds Pink unresponsive. This leads into the classic "Comfortably Numb" which describes a doctor giving Pink an injection to revive him long enough to do the show. There is just one more moment of clarity, on the album, at this point. During "The Show Must Go On" Pink wonders if maybe he can just "leave the show." However, he soon discovers that he cannot and that the show must go on, whether he is ready, or sane, or not. On the album, at this point, Pink has become completely insane. He views himself as a Nazi-like dictator and his fans as his blind followers. As he goes on stage, he is teetering on the brink, the drugs pumping through his system. He yells into the microphone that the real Pink is "back in the hotel" and that he is a surrogate, sent in his place. The band then launches into "Run Like Hell" which is meant to be a song from Pink's set. The lyrics send him tumbling headlong into his hallucination. What follows next is profoundly disturbing. Pink rails against minorities and those he considers inferior. He imagines his fans as his soldiers, marching through the streets and weeding out the "weaklings" and the unfit. Pink is, essentially, having his breakdown on stage in front of his fans. The listener is now behind the wall with Pink. We are inside his mind as he puts himself on a humiliating trial where he laments the pain he has caused. He sentences himself to have his wall torn down and be "exposed before his peers." This was the climax of the album, concert and film. The wall comes down and Pink is left barren, exposed. Listeners with sharp ears will hear that the album ends with the words "Isn't this where..." and that the start of the album the words are "...we came in?" Thus, the entire process is a cycle and Pink is doomed to start rebuilding his wall all over again. The album is a deep, searing look into the mind of a man going insane. It is personal to Waters, but incorporates elements of Barrett's breakdown and even the mental problems of other members of the band, such as Rick Wright. Despite the disturbing themes and images, the album has become a classic and a hit. It was helped by having "Another Brick in the Wall Part Two" become a huge radio hit. It was a struggle for the band to get this album together. Arguments broke out and producer Bob Ezrin was brought in to act as mediator. He helped the album achieve the coherence and order that it currently has. He put some songs back in that the band had grown tired of. He also sent Waters away to do rewrites and take some things out that he felt were too close to Waters and not universal enough. Once the album was finished, the Wall was performed on stage. However, it was only performed a few times. It was such a massive undertaking that a full-fledged tour was

impossible. Plus, tensions within the band made such a tour impossible as well. The show only played three nights in Los Angeles and three nights at a venue near London. During the course of the show, the audience was shown a multi-media bonanza. Gerald Scarfe was hired to draw animations that were projected on a screen behind the band or on the wall itself when it was complete. Giant inflatable characters of the teacher, the mother and Pink's wife were created. A wall 40-feet high would be built each night out of white cardboard bricks and then torn down at the end. At the same time, the concept for the film was taking shape. Originally the film was to star Waters as the main character. The concerts were to be filmed with segments that would further the story filmed as well. However, things began to change when filmmaker Alan Parker was hired to direct. It seems as if the meeting of Waters and Parker was like the proverbial rock meeting the proverbial hard place. Both of them are strong-willed, determined people who each wanted their own way. Conflicts started almost immediately. Parker wanted to tell a slightly different story that would go beyond Waters' psyche and Waters wanted to keep the film more in line with the story on the album. Immediately gone was Waters as the main character. Singer Bob Geldof was hired to take on the role. It was a move Waters never really warmed to. Geldof only sings a few times during the movie. The concert scenes that had been filmed with the original band were also gone and new concert scenes were filmed. Waters began to feel betrayed. The film, in many ways, has to be seen separately from the album. It is an all-out attack on the senses. The music is loud, the images disturbing and the performance by Geldof mesmerizing. It is, essentially, an hour-and-a-half long music video that plays most of the songs heard on the album. Parker, however, excised certain songs along the way, adding to Waters fury. The animation from Gerald Scarfe features prominently throughout the movie. For fans of animation, this is a movie that falls into the must-see category. The images are very, very disturbing, showing the madness growing in Pink's mind better than any real-life images could. Some of his images, such as the crossed red and black hammers, have become iconic. The film changes the story only slightly. Pink's descent into being a dictator seems to take place entirely in his mind before he arrives at the venue where he is to perform. His trial seems to take place, again in his mind, while he reviews a book of lyrics in a bathroom stall. The exact fate of Pink is not entirely clear. After the wall explodes, accompanied by a frenzied scream of terror and pain, we are treated to an image of a bombed-out building and children scrounging the wreckage. What is it meant to imply? It is not entirely clear.

The movie, however, is powerful and deeply moving. While Waters has never truly warmed up to it, there is not denying the power of the film. Waters, in fact, when he would tour in later years he would sometimes carry film cans on stage while wearing a jacket with a knife protruding from his back that would ooze blood. With the album, the stage version and the movie, the band had been working on The Wall for years by the time the movie was shown. All of that time spent deeply in the mind of Roger Waters was too much. When Waters proposed that their next album he leftover songs that they could not find a spot for in The Wall and that it should be called Spare Bricks that was the final straw. The songs would eventually become the album The Final Cut an album many fans consider the worst of the album canon. It was a financial failure in terms of Pink Floyd but the band never toured with it. Waters declared he would never work with anyone from the band again and the line up of Waters, Gilmour, Wright and Mason was done. Over the years, the band has managed to be reborn. Two more albums were made and more tours were had featuring Gilmour, Wright and Mason. Waters, meanwhile, launched a moderately successful solo career and even played The Wall on a gigantic scale in Berlin when the wall was finally torn down and Germany reunited. The original line up even had a momentous reunion on stage during the "Live 8" performances in the early 2000s. Rick Wright died, thus ending most likelihood of any reunion tour. However, in 2010, Roger Waters has announced a tour of The Wall. It's the first official tour of the album since it was released back in the late '70s. The movie is also celebrating the anniversary of its release and was even shown as during Roger Ebert's film festival "Ebertfest" in Champaign, Illinois. The Wall has now become a classic. It has become a milestone in rock and roll as well as among fans of the band. At the time, it was a curious and strange album that many involved with the project wondered who would want to listen to it. Over time it has proven to be an enduring classic and a staple for "classic rock" radio stations around the world. Now, with the new tour, a new generation will find itself exposed to this album. Thus, like the album itself, it is a never-ending cycle.