Pocket Guide To Drum Set Notation percussion clef use the pause button, not the rectangular box / œ œ œ snare drum
Views 61 Downloads 1 File size 61KB
Pocket Guide To Drum Set Notation
percussion clef use the pause button, not the rectangular box
/
œ
œ
œ
snare drum
high tom
mid tom
œ
œ
floor tom
bass/kick drum
drums use normal note heads
>¿
‚
/
œ
œ
¿^
œ
œ
/
additional bass drum
/
¿o
¿+
open hats
closed hats (following open hats)
h
/
h
h
¿
h
/
œ
j œ
œ
j œ
œ
œj
œ
j œ
œ
¿
crash cymbal
hi hats
ride cymbal
Û ¿
Ù ¿
Û ¿
DO NOT USE PICTOGRAMS OR I WILL PERSONALLY STEAL ALL YOUR WORK
¿
¿
¿
¿
additional cymbals (label these at beginningand at first usage)
¿
¿
¿o
¿
¿
¿
¿
hats splash hats cross rims w/foot w/foot stick (include "rims" above when on snare)
+ œ
o œ
open stick press/stopped/ (following stopped note) closed note
rimshots
œj
¿
Ù ¿
/
œ
additional toms
¿
cymbals and other metal objects use a cross note head (not a double sharp)
ride cymbal bell has several common notational variants specify which is used in a key at the beginning if necessary
/
Courtney McNally
j œ
œ
¿j
¿
¿j
¿
¿j
œ
j œ
¿
œœ
œ
œœ
œ
¿¿
¿
¿¿
¿
œœ
¿ œ
flams and drags slurs and slashes do not affect the performance on drum set; as such, do not use them
/
œ7 unmeasured/ buzz/press roll
Uæ wæ
unmeasured/buzz/press roll primarily seen under fermati, used to denote a trashcan ending
≈ œæ œæ œæ œ
double stroke roll
2
Notating Grooves
default to everything in one voice with stems up for clarity. WRONG
GOOD-follows body's natural division
44 ¿Œj ¿ ¿œj ¿‰ ¿Œj ¿ ¿œj ¿‰ / œ ‰ Jœ ‰ œ ‰ Jœ ‰
¿ ¿ ¿œ ¿ ¿ ¿ ¿œ ¿ / œ œ œ œ
USE RARELY AND UPON CONSULTATION
GOOD-one instrument
¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ œœ œœ / œ œ
¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ œœ œœ / œ œ
note lengths should be convenient to read. do not attempt to reflect the brevity of the instrument by using short note values that make rhythms difficult to read WRONG
¿j / œ ‰
¿œj œ ‰
r ¿ ≈≈ ‰‰ / œ ‰ J
ABSOLUTELY NOT
¿j œ ‰
r ¿˙ ≈ ‰ œJ ‰
NO
¿œj œ ‰
r ¿ ≈ ‰ œJ ‰
¿ / œ ‰ J
r ¿œ ≈ ‰ œJ ‰
¿œ œJ ‰
RIGHT
¿ / œ
¿ œJ ‰ ¿œ œ
¿œ œJ ‰
¿ œ
¿œ œ
Notating Fills be specific--either in location, rhythm, or even down to the orchestration UNCLEAR
/ V
GOOD
/ V
V
V
V V ‰ VJ V
fill
fill
GOOD
V
/ V
GOOD
V
V
fill
V
> ¿ ¿ œ œ œ œ œ ≈ œ œ œj œ œ œ / œ
3
Notating Parts
when using slashes to indicate playing a similar idea, mark the form with numbers every two or four bars to help the musician keep track of the form. note that these numbers are keeping track of the phrase, not the number of measures played since the figure was notated. additionally, use line breaks to highlight the form (often 4 or 8 bar phrases) WRONG
¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ œœ œœ œ œ
/ V V V V V V V V V V V V (4) fill ¿ ¿¿¿¿¿¿¿ ¿ ¿ ¿œ ¿ ¿ ¿ ¿œ ¿ / œ œ œ œ V V V V V V V V V V V V V V V V œ œœ œ œœ V V V V fill
(3)
YOU'RE RISKING PRECIOUS REHEARSAL TIME
¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ‰ ¿¿Œ ‰ ¿¿Œ œ œœ œ œœ V V V V V V V V V V V V
/ V V V V fill
/ V
V V fill ¿ ¿ ¿œ ¿ ¿ ¿ ¿œ ¿ ‰ ¿j ≈ ¿j™ ¿ ™ ¿ ‰ ¿j / œ œ œ œ V V V V V V V V / V
V
V
V
V
V
V
¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ‰ eeŒ ‰ eeŒ / œ œœ œ œœ V V V V
GOOD
¿ ¿ ¿œ ¿ ¿ ¿ ¿œ ¿ / œ œ œ œ V V V V ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ œœ œœ / œ œ
V
V
¿¿¿¿¿¿¿¿ œ œœ œ œœ V V V V V
V
V
V
V V V V V ™ VJ ‰ VJ ‰ VJ j j j (8) fill ‰ e ≈ e™ e™ e ‰ e V V V V V V V V
V V V V
(4)
V V V V
V V V V
4
Articulations and Dynamics
all parts of the drum set are assumed to be l.v. except hi hats, which are assumed to be closed; as such, only notate when they deviate from the norm
+ + + + + + o ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ œœ œœ œ / œo œ o o o
NO
YES
+
¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ œœ œœ œ / œ œ
idiomatic groove playing includes "mixing" the dynamics of the kit by the player to stylistically match the genre; writing the natural mixing of the instrument in is unnecessary
> > > ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ œœ œœ / œ œ > > > >
WASTEFUL
GOOD
¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ ¿ œœ œœ / œ œ
Cues vs. Hits cues are used to show optional figures played by other sections of the ensemble. these should be cue-sized and on or floating above the staff without ledger lies, showing the full value of the measure BAD
/ V
œj
V
r œ œ V
V
œj™
¿™ / V
SICK HI HAT PATTERN. NO.
¿
¿j ¿ ¿ V V ‰
‰
¿™ V
¿
including instrumentation and articulations helps the performer orchestrate the cues
e / V
GOOD
≈
e e e ‰ ej e e ™ V V V
- - e e e e tpts: / V≈ V^ e ™ e tbns: J
GOOD (if necessary)
≈
≈
e e e e™ e V V e e e^ ≈ eJ ™
rhythmic notation is used to indicate mandatory hits. these are always on the center line. while orchestration can be determined via knowledge of the style, articulations are occasionally useful, especially when breaking from the style GOOD
/ V ≈ V V V ‰
VJ V V ™
/ V™ V ‰
GOOD
^ VJ V V ‰
Œ