Dusan Bogdanovic - Five Persian Miniatures

Dusan Bogdanovic Five Persian Miniatures Responsable de la collection et gravure musicale / Editor and music engraver:

Views 304 Downloads 2 File size 311KB

Report DMCA / Copyright

DOWNLOAD FILE

Recommend stories

Citation preview

Dusan Bogdanovic Five Persian Miniatures

Responsable de la collection et gravure musicale / Editor and music engraver: Sylvain Lemay © 2011, LES ÉDITIONS DOBERMAN-YPPAN, 2220 chemin du Fleuve, Saint-Romuald (Québec) Canada G6W 1Y4 Fax : (1) 418 834-3522 e-mail : [email protected] WEB : www.dobermaneditions.com Dépôt légal 1er trimestre 2011, Bibliothèque nationale du Québec, Bibliothèque nationale du Canada Imprimé au Canada Printed in Canada

ISBN 978-2-89503-518-3

Compositeur, improvisateur et guitariste de talent, Dusan Bogdanovic a exploré de nombreux langages musicaux, ce qui fait de son style une synthèse unique de musique classique, de jazz et de musique ethnique. Que ce soit comme soliste ou avec d’autres artistes, il a fait des tournées partout en Europe, en Asie, et aux États-Unis. Il a joué en concert et enregistré avec des ensembles de chambre de diverses orientations stylistiques dont le Trio De Falla, et a collaboré en jazz avec, entre autres, James Newton, Milcho Leviev, Charlie Haden, Miroslav Tadic, Mark Nauseef et Anthony Cox. Une cinquantaine de ses œuvres sont publiées, allant des œuvres pour guitare et pour piano à la musique de chambre et d’orchestre (Berben, GSP, Doberman-Yppan etc.). Sa discographie compte une vingtaine d’enregistrements sur diverses étiquettes (Intuition, GSP, DobermanYppan, M.A. Recordings etc.) où l’on trouve aussi bien des sonates en trio de Bach que des œuvres contemporaines. Parmi ses commandes les plus récentes, on retient un ballet-poème intitulé Crow, donné en première par la Pacific Dance Company au Los Angeles Theater Center; Sevdalinka, un sextuor écrit pour le Duo Newman-Oltman avec le Turtle Island Quartet donné en première au Merkin Hall à New York; Canticles, composé pour le Duo GruberMaklar; To Where Does The One Return, pièce multimédia pour seize gongs en céramique, une collaboration avec le sculpteur Stephen Freedman, donnée en première à Hilo, Hawaii; Games, commandé par le Festival BluePrint, dédié à David Tanenbaum et Nicole Paiement; Byzantine Theme and Variations, donné en première par James Smith avec le quatuor Armadillo; les pièces écrites pour le pianiste Fabio Luz, ainsi que plusieurs pièces pour guitare écrites pour Alvaro Pierri, David Starobin, William Kanengiser, Scott Tennant, Eduardo Isaac, James Smith et d’autres. Né en Yougoslavie en 1955, Bogdanovic a achevé ses études de composition et d’orchestration au Conservatoire de Genève avec P. Wissmer et A. Ginastera, et sa formation en interprétation à la guitare avec M.L. São Marcos. En tout début de carrière, il a reçu le seul premier prix au Concours de Genève et a fait ses débuts au Carnegie Hall en 1977, où il fut chaleureusement acclamé. Après avoir enseigné à l’Académie de Belgrade et au Conservatoire de San Francisco (1990-2007), il enseigne présentement au Conservatoire de Genève. En même temps, il maintient résidence à l’île de Hawaii. Son œuvre théorique pour guitare (Éditions Berben), comprend Polyrhythmic and Polymetric Studies, un ouvrage bilingue qui porte sur le contrepoint à trois voix, sur l’improvisation dans le style de la Renaissance. Son dernier livre Ex Ovo, une collection d’essais pour compositeurs et improvisateurs publié par les éditions Doberman-Yppan, sera bientôt suivit par L’harmonie pour guitare, présentement en préparation chez le même éditeur.

A richly gifted composer, improviser and guitarist, Dusan Bogdanovic has explored musical languages that are reflected in his style today - a unique synthesis of classical, jazz and ethnic music. As a soloist and in collaboration with other artists, Bogdanovic has toured extensively throughout Europe, Asia and the United States. His performing and recording activities include work with chamber groups of diverse stylistic orientations including The Falla Guitar Trio and jazz collaborations with James Newton, Milcho Leviev, Charlie Haden, Miroslav Tadic, Mark Nauseef, Anthony Cox and others. He has over fifty published compositions ranging from guitar and piano solo works to chamber and orchestral ensembles (Berben, GSP, Doberman-Yppan et al.), as well as close to twenty recordings ranging from Bach Trio Sonatas to contemporary works (Intuition, GSP, Doberman-Yppan, M.A. Recordings et al.). Among his most recent commissions are a ballet-poeme Crow, premiered by the Pacific Dance Company at the Los Angeles Theater Center; Sevdalinka, written for the Newman-Oltman Guitar Duo with the Turtle Island Quartet, premiered at Merkin Hall, New York; Canticles, composed for the Gruber-Maklar Duo; a mix media piece To Where Does The One Return, for sixteen ceramic gongs in collaboration with sculptor Stephen Freedman, premiered in Hilo, Hawaii; Games, commissioned by the BluePrint Festival and dedicated to David Tanenbaum and Nicole Paiement; Byzantine Theme and Variations, premiered by James Smith with the Armadillo String Quartet, as well as works written for pianist Fabio Luz and numerous solo guitar compositions written for Alvaro Pierri, David Starobin, William Kanengiser, Scott Tennant, Eduardo Isaac, James Smith and others. Bogdanovic was born in Yugoslavia in 1955. He completed his studies of composition and orchestration at the Geneva Conservatory with P. Wissmer and A. Ginastera and in guitar performance with M.L. São Marcos. Early in his career, he received the only First Prize at the Geneva Competition and gave a highly acclaimed debut recital in Carnegie Hall in 1977. After having taught at the Belgrade Academy and San Francisco Conservatory (1990-2007), he is presently engaged by the Geneva Conservatory. He also maintains residence at the island of Hawaii. His theoretical work for guitar, at Berben Editions, includes Polyrhythmic and Polymetric Studies, as well as a bilingual publication covering three- voice counterpoint and improvisation in the Renaissance style. His latest book Ex Ovo, a collection of essays for composers and improvisers published by Doberman-Yppan, is soon to be followed by Harmony for Guitar, which is in preparation by the same publisher.

NOTATION Tamboura

& ¿ œ

Hit the strings at the bridge with the right hand

perc. harmonic 12

& ‚¿ ^

¿ ¿ &

Hit the string with the right hand finger(i) at the indicated harmonic

Perc.

Hit the soundboard with the right hand thumb above the fingerboard

Golpe

&¿

& #œ.

Bend

Hit the strings with the right hand thumb

œœ

In contrast to vib., which involves a very slight movement, bend involves a stronger pull of the string from and to the indicated note

NOTE ABOUT IMPROVISATION Players are encouraged to improvise the two introductory sections to the 1st and the 5th miniatures as well as the repeat of the 3rd miniature. The two introductions should be based on given modes in order to integrate with the harmonic language of the piece. Here is an example of the modal succession I have used in the first miniature. Note the alternative use of the Lydian form (#4) in the examples 1 and 2.

#w #w w # w # w w &w

1)

w# w# w# w# w # w # w w w & #w w &w w w 1)

3)

w #w #w

#w nw w a w # w w w

2)

#w nw w w #w aw w

2)

The following example w wthe# wmodes that are to b)beB played w includes & b (maj7) over the given chords in the miniature no. 3. sus4 a) D These modes are given only as a suggestion, and the player m is free to elaborate on them according to the harmo# w b w nic and melodic & material and the w ofwthe music. w style w w w 3)

w w bw b w bw b) B m (m aj7) a) D sus4 #11) ( M7 F G Maj7(b13) c) & w w w w n ww ww wb w w# w d) bw &w w wb w b ww # w # d) G Maj7(b13) c) F M7 ( 11) w w w & w w w nw w bw #w

w

w ww w w n w w w

w w nw w

to Golfam Khayam

FIVE PERSIAN MINIATURES 2010 Dusan Bogdanovic

1. Flower Promenade Ad lib.

U

# # 9 12 & 8‚ ™ P

‚ ‚ ‚ ‚‚

3 7

12



5

¿



‚ ‚ ‚‚‚ ‚‚ ‚ 3

U ‚ ‚ ‚ #‚ ‚ ‚ ‚ ‚ ‚ ‚ ‚ ‚ ‚ ## 4 ‚ ‚ R ‚ & 4 5

# # 2 ‚ ‚ ‚ ‚ ‚ ‚ #U‚ & 4 J # & # 58

78

‚ # # ‚J & P

9

gliss.

3j # œ œ4 n 1œj œ4

œ1



7 gliss. ‚ n12‚ art. ‚ ‚ ‚ #‚ ‚ ‚ 34 ‰

24

¡

3

^





¡

1

4

1

1

‰ ‚. ‚ ‚

‚ ‚ ‚ J

13

0

œœ J 0

U

‚ U ‚

‚ ‚ ‚ j ‚ ‚ 3 œ œ œ œ œ #œ œ 4 œ ‚ 5

Moderato fi=115

© 2011 LES ÉDITIONS DOBERMAN-YPPAN Tous droits réservés (SOCAN)

3 †

1 1 œ œ œ œ œ # œ5 ˙ œ1 œ0 œ3 œ . œ œ 0 1 ¸ ¡ u F † 5

nœ#œœ

5

‰ 4‚ . j œ ## . 3 j 2 œ œ œ‰ & .‚ † œ Œ F



44

4

bend

5

7

art.

7

3

5

U

9 7 12 ‚ ‚ ‚ 24 ‚ ‚ # ‚



5

3

5

‚U

j ‚ ‚‚ . ‚ J

‚‚ ‚

j ‚. œ ‚œ œœ2 4



œ œœ‰ 3 2n œœ J

0

DO 743

1

‚ ‚œ ‚ J mj ‚ . œ ‰ 1œ œ œ3

‚.

‚œ J

·



j œ˝ œ 2œ œ ‰ #œ J 0

58

5

‚ ‚ ## 4 & # œœ n œ ‰ ¿‰ ™Œ 2 1œ J

16

j ‚ ‚‚ . ## ‚ & J

j ‚ ‚ œ

19

## œ & Jœ

22

24

&

2

4

##

2.

‚.

œ # œ nœ ¸

œ œ

œ



jm ‚ . # # œœ ‰ œj œœ œ & nœ œ ‰ #œ J

27

4

‚œ J

œ œ nœ ‰ J

‚ Œ

12

¡



Œ œ m



‚1 7

9

12

œ

‚7



¿

¡

1

3

‚.



jm ‚ . œœ ‰ œ œ





5

‚œ

DO 743

1

Œ

j œ˝ œ œ œ ‰ # œJ

œ ‰ œ J

‚ ‰

4

‰ j 4 ‚‚ . œ

œ

‰j ‚. j œ œ œ œœ‰ œ Œ

j ‚. œœ ˙ œ nœ



œœ J

j ‚. œ œ œ

1.

œ œ nœ

‚5 .



§

œ ‰ œ J

‚ ‚



m œ 0œ J

j œ œœ ‰

œ

Œ œ m

j ‚. œ‚ œœ œ



‚ Œ



œ œœ n œœ ‰ J U

‚ ·˝ œ ·¸ œ u

..

6

2. Rubab Player

Pesante fi=52

& 45

1j œ

^

Ó. œ œ J > f

I

œœœ œ œ œ2

Œ œ ¿‚ J

¿‚

12

j œ œ

j 2 œ œ œ œ œœœ .. ≈ œ œ4 œ œ œ œ œ .œ œ1 œ 1œ œ J J ^ > 5

3

0

œœ2 œ . œ œ . œ3

V

4 1 œ b œœœ . œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ b œœœ œ œ 4œ œ2 4œ 2œ b œ3 œ2 4œ œ œ ≈ . 3 & j≈ J œ2 œ œ œ n œ œ1 2 œ J J > VI

¿

3

3

7

4

6

5

œ œ 4œ œ3 j b œ œ œ œœ œ œ4 4œ œ b œ œ 4œ 4œ œ ® 3 bœ œ 2œ œ œ 2 J VII

4

&

5

&

ggg b œœœœ .... ggg n œ œ J > bj œœœ 1nœ œ J

œœœ œ¿‚

œ

12

>j œ

>j b 1œ 0

œ œ œ œ œ œ2

œ œ2

>jŸ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ > 4j œ bœ 0

œ œ œ

œ J

4

4

4 œ œ œ ≈ œ œ

Ÿ~~~~~~~~~~~~~~~~~

b œ4 œ œ b œ œ œ œ4 4œ œ2 4œ 3 œ œ b œ œ 4œ 0 œ b ˙˙˙ 1 & œ 3 2œ nœ œ J J

6

1

œ œ1

5

VII

2

DO 743

¿‚

3

‰ œ

œ 4

œ2

7 343 6 2 bœ Ÿ~~~~~~~ 2 4 4 m 2 ¡ œ 4 œ œ œ 4 3 2 bœ 7 œ b œ œ œ2 œ œ œ œ œ œ 4 œ ggg 3 1b œœ œ œ œ ® œœ ≈ œ b œ n‚ & J œ œ ‚ 1 nœ œ ¿ œ J F J

8

&

rI œ œ

œœ œ J

j n œ & gggg b œœœ J III

9

œ0

¿

œ2 ‚3

^

¡

œ1

Ÿ~~~~~~~~~~~~~ art. 19 ˙1 ‚ ‚ J ™



Œ

‚≈

œ bœ

rit. bend

DO 743

œ

œ

5

j art. 1 ‚ 12 art. bœ ^4 b ‚ œ3 œ b œ œ œ œ œ ‚œ œ œ œ œ b œ2 œ œ œ2 œ œ œ œ ‚ œ 0œ b œ 2 . 0 1 4 0 ® 4 2 R ^ u 3 3 P 5 ^

œ œ0

U

œ˝ attacca ˝ œœ¸ œ ¸

8

3. A Page from a Sonnet

‚ œ ‚ 2 &4 ‚ 12

p

™ † ¡

& 44 ≈

3

& 89

4

œ

r œ

œ

U

˝ ‚œ˝ ‚‚¸ ‚¸ ¸

§

œ

œ

r œ

œ

r œ

œ

œ

œœ

A 7sus 4

˙œ.

œ

œ

U

œ œ œ œ œ œ œ vib. œ. œ œ œ œ œ J æ F

œ





œ

œ

œ

œ œ #œ bœ œ œ œ œ œ œ œ

œ œ # œ œ Uœ J & 83

6

10 8 ..

rU rU r œ œœ œœ

5

rU rU œ œ œ œ

& 46 ≈

5

r œ

Adagio rubato fi=85







œ œ œ œ œ æ F

œ

œ J



‚œœ¸ œ¸ ¸

44

89

U

œ J

46

D sus4/A

œœ

5

U‚˝ 7 ˙œ œ ‚ ‚ ‚ ‚ ‚ † ¡ ‚

b ( ) /A U m2 j œ VIII #œ œ bœ œ b˙œ œ œ œ œ œ œ 78 4 3 bœ œ ‚œ 4‚ F

83

B m m aj7

DO 743

58

9 F Maj7



b œ3 & 58 ‰

8

¿

5

ggg b œœœ .. g œ. J

4

b

œ3

3

œ2

4 4 œ œ œ œ œ0 3 0

œ≈ œ1

n œ1

¡

n œ3

0

5

G Maj7(b13)

D 9b13(addn6)

5 m j U 9 ‰ œr b œ œr œ œ œ 3œ 2 œ œ4 œ4 œ1 # œ1 ˙œ bœ b œ4 œ œ ‰ n œ œ1 œ3 . œ & 11 8 gggg n œœ 3 œ œ œ 2œ F 3

nœ 2 &4 p

œ

10

3

œ

& 43 # œ

12

¡

œ

U

A sus4(b9)

1

4

24

œ œœ

78 œ œ œ œ œ œ . œ œ œ œ œ œ 5

œ

œ œ

2

œ.

bend

œ3

œ4

b œ3

œ

1

œ

4 r & 78 b œ b œ 3 œœ . œ œ œ≈ œœ œ œ œ b œ≈ ≈œ œ4 œ0 4œ 1 2œœ œ n œ0 œ œ . œ 3n œ b œ1 # 2œ œ4 1 b œ3 ‰ 2œ . œ. J -

13

U

j œ œœ

U m,

D sus4

b n œœ œœ



11 8



5

rit.

^

DO 743

.. 43

U

j œœœœ U

m 1j 1j œ b œœ J

78

U

œœ¿

10

4. The Prince and the Ascetic

Moderato fi=108

œ. 6 & 8 ‰. P 4

III

nœ œ b # œœ .. 3J

j œ Œ

m4 œ

vib.

œ bn œœ .. œ J

œ. ‰.

4

3

¿ J

j œ Œ

m œ

vib.

¿ J

23

¿ >j j œ 6 œ .. n œ œ œ. œ œ œ œ . œœ # œ œ œ . œ œ œ œ œ ‰ 3 ‰ b # œœ .. Œ & 2 ‰ . # œ .. 8 n œ . # # œœ .. ‰ ‰ ‰ ‰ ¿ bœ J œ. J J Œ. J F

vib.

II

¿4

3

III I m j œ . b œœ œ œ œ œ œ # œ 3 œ . œ # œ œ4 2œ œ . œ œ œ n œ œ . b 4œ b œ ‰ 6 & ‰ . n œ .. 2 ‰ . # œœ .. Œ. ‰ ‰ . # # œœ .. ‰ b œ . nœ . ¿ 8 œ. J œ J Œ œ J Œ .Œ J

5

j j 4 œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ bœ. œ # œ b œœ . Œ 12 Œ & 86 ‰ . 16 # œ. n œ œ . . œ œ ‰ ‰ œ ‰ œ œ œ # œ J J III

III

7

j 3 œ œ œ œ œ œ # œœ œ œ b œ n œ b 4œ œœ1 . œ œ n œ¿ Œ & 12 4 16 ‰ . # œ œ # œœœ .. n œ . . . . # œ. ‰ ‰ nœ #œ œ bœ ‰ J J 2 1 J 3

9

II

2

DO 743

1

1

0

vib. 4

11

> mj 11 œ œ b œ g œœ œ œ œ œ ‰ ≈ 3 ggg b œœ &4 ‰ ‰ ¿ ‰ J 0œ J J â f

> 4 3 ≈ œ œ œ gg b œœœ œ œ œ ≈ œ œ œ ‰ ‰ gg œ ‰ œ œ J J J

III

> > > œ œ œ œ #œ œ œ œ œ œ œ œ 6 8 ‰ Ó bœ J

II > > 13 4 nœ œ œ œ ≈ #œ œ œ œ œ œ œ & # œœ 2 ‰ # # œœ ‰ ‰ J œ J J

& 86

15

ä bœ.

bœ bœ

f

n œ¸

œ œ

œ œ œ œ œ œ Œ.

œ œ œ œ œ #œ œ # œ œ b œ & œ¸ ‰ œ¸ ‰

17

& 44 b œ

19

œ

œ

¡

# 2œ

mä œ. bœ

œ0





2





#œ œ œ

œ0

DO 743

‚¸

III

œ bœ œ œ œ œ œ œ œ Œ. œ¸ rit. œ œ œ. œ bœ 44 œ œ œ ‰ œ

‚¸ œ

œ

U œ

12

5. Bird and Flower Ad lib. 12 U

5 U #9 ‚ ‚ ‚ ‚ ‚ ‚ ‚ ‚‚ ‚ ‚ ‚ ‚ ‚ ‚ & 8‚ † ¡ ‚ 3 5 † ™ ™= G P 3

art. U ‚ ‚ ‚ ‚ ‚ ‚ ‚ ‚ #5 & 8

U œ œ œ. n œ œ 78 ≈ J

gliss.

3

5

5

¡



5 U # 3 ≈ nœ œ œ œ œ œ œ œ œ œ0 & 4 gliss. 5 F

5

#4 & 4

7

j # œ œ b œj œ

œ œ

golpe . . # ‰j. œ œ œ œ œ & ¿ > Œ œ ‰

9

# # œ1 & p ‚

11

1.

2

# # œj & ‚

12

2.

> 4 œ 2œ œ ‰

> œ œ œ ‰

U

58

œ œ œ œ # œ œ Uœ J

43

3



#œ.

bend

F

U

œ œ

44

. . tamb.. mbjperc. ¿ . ‰ 6 ¿ œ œ J œ œ œ œ œ œ œ œ œ œbœ œnœbœ œ œ œ. 4 † œ œœ Œ. p œ ‰ ¿œ œ ‰ ‰ gliss. F J vib. vib. m> m> > > 4 2 3 4 . ¿ ‰ . œ œ1 œ n œ œ . 4œ œ1 œ œ œ2 . 4œ 0 0 j ¿J .. j † p œ œ œœœœ œ ‚ ¿ Œ œ ‰ ‰ œ ‰ 12 œ Œ > ¿œ J ™

allargando 3

24 œ

‚ U 24 ‚ ‚ ‚ ‚ ‚

5

>4 œ n œ2 œ p œ ‰ J

> œ nœ œ œ ‰ J

Moderato fi=74

(3+3+2+2+2)

> > 4t 3 4 3 3t œ t œ œ œ œ œ œ œ 0œ œ œ œœ œ Œ œ œ J

m> ¿ tœœj ¿J ¸ œ¸ J

> > > ¿ œœt œ œ œ œ œ 3œtœ œ1 œtœ œTœ œtjœ ¿J ¸ œ Œ œ œ œ œ¸ J J f DO 743

..

. † œ œ Œ F

# ‰j. & ¿ >

13

œ p n œ3 4

œ

. 4t 3 golpe 14 œ œ œ . # ‰j ggg 2 n œ . œ œ & ¿ ggg œœ .. g œ. > Œ f > r 4 œ œ1 œ g 4œ n œ4 œ 15 ggg œ . # . ‰. ggg œ . & .¿ ggg œœ .. J Œ > â > > 1. 4 16 # œ1 œ œ œ œ n ≈œ œ 4œ # Œ. ggg 1 & ‚3 . ggg œœ gg œ â â > > 2. ≈ œ œ 16 #œ œ œ œ œ nœ # Œ. & ‚. œœ œ â â > > ≈ œ œ œ œ œ 17 # 9 nœ œ. & 8 œœ œœ .. ˙ â

cresc.

> ≈ œ œ œ 18 # nœ & œœ ˙ â ƒ

. œ ‰

> allargando œ œ œ œ bœ. œ. œœ .. œœ ..

p

œœ 4 2

œ œ 1

œ œ

3

. 1 œ œœt œœ œ

b m 4 2j œ œ œ b œ3 œ œœ 1# œ 2 J

t œt 2œ œt œ œj œ b œ gg 1 œ # œœ 1n œ œ œ ggg œœ g œ. 4

> j œ œ œg œ œ œ œ œ ggg b œ ≈ ggg œ ‚ œ 3 œ â â

> > > 4 3 n œ œt œ œ œt œ2 œ 2œœt œ1 œt œ4 4œtj 3 bœ. nœ 3bœ 1œ. œœ .. œœ .. œœ 2 œœ œœ œ. œ. > > > >j nœ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ œ bœ. œ. nœ bœ œœ .. œœ .. œœ œœ œœ œ. œ. > > >j œ b œœ œ œ œœ œ n œœ œ b œœ . œœ .. œœ œœ œœ œ œ. J > > U > œ œ œ œ œ œ œ 34 ˙˙ .. ggg œœ # œœ n œœ ˙˙ .. gg œ œ œ œ ˙ ˙. J > â 4

DO 743

13

¿¿J

perc.

j ¿¿ œ0

sim.



j ¿ # œ1 j ¿ nœ j ¿ nœ

r œ

..

89