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1. Traditionnel / Traditional Roumanie / Romania – Fà nyé mama 3:42 Pièces gitanes / Gypsy Pieces Collection Uhrovska,

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1. Traditionnel / Traditional Roumanie / Romania – Fà nyé mama 3:42

Pièces gitanes / Gypsy Pieces Collection Uhrovska, 1730 2. C 91 3. C 260

1:47 1:02

Georg Philipp Telemann Sonate à la gitane en ré mineur Gypsy Sonata in D minor, TWV 42: d10 Pour flûte à bec, violon et basse continue / For recorder, violin and continuo 10. Allegro 2:23

Georg Philipp Telemann

Pièce gitane / Gypsy Piece

(1681-1767)

Collection Uhrovska, 1730 11. Samas biela biwala

Grillensymphonie Symphonie capricieuse en sol majeur Caprice Symphony in G major, TWV 50: 1 Pour flûte piccolo, flûte traversière, hautbois, chalumeau, 2 contrebasses, cordes et basse continue / For piccolo flute, transverse flute, oboe, chalumeau, 2 double basses, strings and continuo 4. I. Etwas lebhaft 3:18 5. II. Tändelnd 2:30 6. III. Presto 2:16

Pièces gitanes / Gypsy Pieces Collection Uhrovska, 1730 7. Hungaricus 45 & 49 8. Hungaricus 58 9. Netrap zradna

2

1:40 1:58 3:26

0:48

Georg Philipp Telemann Quatuor en mi mineur pour flûte traversière, violon, viole de gambe/violoncelle et basse continue / Quartet in E minor for transverse flute, violin, viola da gamba/cello and continuo, TWV 43: e4 #6 de/of Nouveaux Quatuors en 6 Suites 12. Modéré 4:48

Pièces gitanes / Gypsy Pieces Collection Uhrovska, 1730 13. Mostek mame ustessenj 14. Co nam nassj reknu

1:40 1:17

Georg Philipp Telemann Sonate à la gitane (extrait / excerpt) 15. Presto

1:49

Pièces gitanes / Gypsy Pieces

Pièces gitanes / Gypsy Pieces

Collection Uhrovska, 1730 16. C 257 17. C 276

Collection Uhrovska, 1730 27. Hungaricus 4 Fejedvar Tantz – Hungaricus 1 28. C 160

2:42 1:58

Georg Philipp Telemann 18. Gigue pour violon seul / for solo violin 1:33

TOTAL

Pièces gitanes / Gypsy Pieces

Arrangements & composition des cadences / cadenzas: Matthias Maute

Collection Uhrovska, 1730 19. Visel som 20. Ach ma myla 21. C 298 22. Ksobassu Nota

4:14 3:10 1:46 0:54

Georg Philipp Telemann

3:57 1:10 68:53

Ensemble Caprice Matthias Maute

Concerto en mi mineur / in E minor TWV 52: 1 Pour flûte à bec, flûte traversière, cordes et basse continue / For recorder, transverse flute, strings and continuo 23. I. Largo 3:11 24. II. Allegro 3:53 25. III. Largo 3:05 26. IV. Presto 2:41

3

Ensemble Caprice Matthias Maute flûte à bec / recorder (1, 10, 14-16, 21-26) flûte traversière / transverse flute (2, 12-13, 28) flûte traversière piccolo / piccolo transverse flute (3-6) violon baroque / baroque violin (7, 8, 19) Sophie Larivière flûte à bec / recorder (1, 15) flûte traversière / transverse flute (3-6, 7-8, 16, 20, 22-26) Mark Simons, chalumeau (1, 4-6, 11, 19) Philippe Magnan, hautbois baroque / baroque oboe (4-6) David Greenberg violon baroque / baroque violin (1-11, 13-14, 16, 19-28) violon octava / octave violin (15, 17,26) 1er violon / 1st violin (pièces gitanes / Gypsy pieces & 10) Olivier Brault violon baroque / baroque violin (1-2, 4-9, 11-12, 14-28) violino piccolo (3, 13) 1er violon / 1st violin (pièces de Telemann sauf / Telemann pieces except 10) Pemi Paull, alto / viola (1-9, 11, 13-17, 18-28) Susie Napper violoncelle / cello (1-11, 13-17, 18-28) viole de gambe / viola da gamba (12) Francis Palma-Pelletier, contrebasse / double bass (1-9, 13-17, 18-28) Nicolas Lessard, contrebasse / double bass (4-6) David Jacques guitare baroque / baroque guitar (1-11, 13-17, 18-28) théorbe / theorbo (12) Erin Helyard, clavecin / harpsichord Ziya Tabassian, percussion Carmen Genest, chant / voice (9, 20) 4

Ensemble Caprice Sous la direction artistique de Matthias Maute et Sophie Larivière, l’Ensemble Caprice est reconnu pour l’esprit novateur qu’il insuffle au répertoire baroque. Fondé en Allemagne en 1989, l’Ensemble est maintenant bien établi à Montréal. Œuvrant depuis vingt ans dans le milieu de la musique ancienne, l’Ensemble Caprice connaît un rayonnement international important. Il présente fréquemment des concerts en Europe, notamment, au Festival de Musique ancienne de Bruges (Belgique), au Festival de Musique ancienne d’Utrecht (Pays-Bas) et, en Allemagne, au Festival Händel Festspiele de Halle ainsi qu’à celui de Stockstadt. En 2005, invité de la prestigieuse série de concerts du Boston Early Music Festival, l’Ensemble fait une entrée remarquée sur la scène américaine. Conséquemment, il reçoit plusieurs invitations qui le mèneront à parcourir les États-Unis. L'Ensemble a également donné des concerts en Israël et à Taïwan. Plus près de chez lui, il organise à Montréal, une série de concerts à la Salle Redpath de l’Université McGill. Au Canada, l’Ensemble Caprice est l’invité d’événements musicaux tels que le Festival international de musique de chambre d’Ottawa, le Festival d’Elora et le Festival international du Domaine Forget. Leur plus récent enregistrement Gloria! Vivaldi et ses anges (Analekta) s’est mérité un prestigieux Prix Juno dans la catégorie «Meilleur 6

album de musique classique: Catégorie vocale ou chorale». De plus, en 2009, l’Ensemble a été en nomination en Allemagne pour un Prix Echo Klassik pour son disque Vivaldi et les gitans baroques (Analekta) dans les catégories suivantes: «Ensemble/Orchestre de l’année» et « La musique classique sans frontière».

Matthias Maute directeur artistique et flûte Matthias Maute s’est taillé une solide réputation internationale en tant que l'un des meilleurs interprètes de sa génération, à la flûte à bec et la flûte traversière, ainsi que comme compositeur. En 1990, il obtient le premier prix de la catégorie soliste du prestigieux Concours de musique ancienne de Bruges (Belgique). M. Maute se distingue également par son travail à la direction artistique de l’Ensemble Caprice, où il conçoit avec ingéniosité des programmes inusités et captivants. Outre son travail avec l’Ensemble Caprice, M. Maute est l’invité d’importants festivals et donne fréquemment des concerts comme soliste en Europe, aux États-Unis et au sein de l’Ensemble Rebel. En 2003 et 2005, il était le flûtiste soliste invité par le Boston Early Music Festival et en 2008 par le célèbre Lincoln Center de New York. Ses compositions jouent un rôle important dans le monde de la flûte à bec et sont publiées chez Breitkopf & Härtel, Amadeus, Moeck et Carus. Matthias Maute enseigne à l’Université McGill à Montréal. Sa discographie compte une vingtaine d’enregistrements sous diverses étiquettes, dont Analekta.

Sophie Larivière codirectrice artistique et flûte Sophie Larivière travaille activement avec l'Ensemble Caprice dont elle est la codirectrice artistique depuis 1997. À ce titre, elle contribue à enrichir le parcours original de l’Ensemble, invitant à des découvertes musicales qui marient virtuosité et expressivité. Avec l’Ensemble Caprice, la flûtiste a donné de nombreux concerts notamment en Israël à Tel Aviv et au Mediterranean Arts Festival, en Europe à Vienne, Berlin, Göttingen et Stuttgart, aux États-Unis à Los Angeles, Chicago et Boston, ainsi que dans les festivals importants au Canada. Interprète souple, flexible et expressive, Sophie Larivière est régulièrement invitée par plusieurs ensembles de musique ancienne. On a pu l’entendre à Montréal avec l'Orchestre baroque Arion, l’Opéra de Montréal, le Studio de Musique ancienne de Montréal, La Nouvele Sinfonie, le Theatre of Early Music, Rebel (NewYork), Les Violons du Roy (Québec), le New York Collegium Musicum et le Concert Spirituel (Paris).

David Greenberg violon Le violoniste canado-américain David Greenberg poursuit une carrière très active en tant que soliste, chambriste, musicien d’orchestre et violoneux. Il est reconnu comme un maître violoneux du Cap-Breton; en outre, il est le coauteur du traité qui fait autorité sur la musique de cette île légendaire de Nouvelle-Écosse, près d’Halifax où

il habite. Depuis les années 1990, M.Greenberg se spécialise dans la musique écossaise baroque et folklorique, d’abord avec son ensemble Puirt A Baroque, puis actuellement avec Concerto Caledonia et Ferintosh. En tant que violoniste baroque, David Greenberg s’est produit et a enregistré avec maints ensembles de musique ancienne parmi les meilleurs en Amérique du Nord.

Olivier Brault violon Violoniste soliste et chambriste, détenteur d’un doctorat de la Faculté de musique de l’Université de Montréal portant sur la musique pour violon et basse continue en France et explorant constamment les connaissances en interprétation historique, Olivier Brault apporte un enthousiasme indispensable au milieu de la musique baroque. Directeur de l’ensemble Sonate 1704, premier violon du Quatuor Franz Joseph, premier violon et soliste avec l'Ensemble Caprice, directeur musical et soliste avec l'ensemble des Idées Heureuses, premier violon de la Bande Montréal Baroque, il occupe une place de choix au cœur de plusieurs autres ensembles et festivals connus autant au Québec qu’à l’étranger. On le retrouve sur de nombreux enregistrements dont plusieurs primés. Musicien à la fois sensible, rigoureux et polyvalent, improvisateur adroit, sa curiosité l'a mené jusqu’à la danse et au théâtre. Olivier Brault est professeur de musique de chambre baroque au Conservatoire de musique du Québec à Montréal.

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Ensemble Caprice Carmen Genest chant La versalité de Carmen Genest l’a menée à chanter avec des artistes dans tous les styles, de l’opéra au rock, du jazz à la pop. Très présente sur la scène musicale de Québec, on peut également l’entendre sur les ondes radiophoniques et dans des campagnes publicitaires. Elle a été l’initiatrice et productrice du spectacle Du Jazz au Soul, un hommage à Aretha Franklin. Très active sur la scène internationale, elle a chanté dans plusieurs pays: Inde, Singapour, Brunei, Pakistan, Indonésie, Bosnie, Croatie, Pologne, Taiwan, Népal, Mexique et Chili. Ses concerts à l’étranger ont été diffusées, entres autres, par le service mondial de la BBC, la CBC et une importante radio pakistanaise. Elle a été juge pour plusieurs concours internationaux de chant. Originaire de la région de Québec, Carmen Genest a étudié le chant (Alexandre Malenfant), le chant classique (Danielle Demers), l’interprétation jazz (Madeleine Thériault), la composition (Robert Léger, Libert Subirana) et la gestion de carrière (Blanche Morin).

8

Ensemble Caprice is renowned for its innovative interpretations of baroque music. Originally formed in Germany in 1989 and now based in Montreal, the ensemble continues to give concerts in Europe and has appeared at the Vlaanderen Festival in Bruges, Belgium, the Netwerk-Reihe of the Organisatie voor Oude Muziek in the Netherlands, the International Recorder Symposium in Stuttgart, the Recorder Festival in Stockstadt, and, most recently, the Internationale Händel-Festspiele in Göttingen. In 2005, Ensemble Caprice made its U.S. debut in the Boston Early Music Festival’s concert series and has subsequently appeared in many parts of the United States, with additional tours of Israel and Taiwan. In Canada, the ensemble has appeared at the Ottawa Chamber Music Festival, the Elora Festival, the Domaine Forget’s International Festival and has its own concert series at Redpath Hall in Montreal. Ensemble Caprice’s most recent CD, Gloria! Vivaldi’s Angels (Analekta) won Canada’s 2009 JUNO award in the category of Classical Album of the Year: Vocal or Choral Performance. The ensemble has also been nominated for 2009 Echo Klassik awards in Germany for its CD Vivaldi and the Baroque Gypsies (Analekta) in two categories: Ensemble/ Orchestra of the Year and Classics Without Borders.

Matthias Maute artistic director and flute Matthias Maute has achieved an international reputation as one of the finest recorder and baroque flute players of his generation and as a composer. In 1990, he won First Prize in the soloist category at the prestigious Early Music Competition in Bruges, Belgium. Matthias is also esteemed for his artistic direction of Ensemble Caprice, for whom he produces ingenious and fascinating programs. The ensemble has appeared at several important venues in Europe, North America, Taiwan and Israel. In addition to his work with Ensemble Caprice, Matthias is invited to appear as a soloist at important festivals in Europe and the United States, as well as with the baroque ensemble Rebel. In 2003 and 2005, he was the featured recorder virtuoso at the Boston Early Music Festival and he made his debut at New York City's Lincoln Center in December 2008. His compositions hold an important place in the world of contemporary recorder music and are published by Breitkopf & Härtel, Amadeus, Moeck and Carus. Matthias has made twenty recordings on various labels, including Analekta. He is a professor at McGill University in Montreal.

Sophie Larivière co-artistic director and flute Sophie Larivière has been a member of Ensemble Caprice since 1997 and is the co-artistic director.

In this capacity, she helps to enrich the creative direction of the ensemble in its quest for musical discoveries that blend virtuosity with expressivity. With Ensemble Caprice, Sophie has appeared in numerous concerts, in particular in Israel (Tel Aviv and the Mediterranean Arts Festival), Europe (Vienna, Berlin, and Stuttgart), the United States (Los Angeles and the Boston Early Music Festival) and throughout Canada. An eloquent performer, Sophie is invited regularly to appear with such early music ensembles as the Arion Baroque Orchestra, the Opéra de Montréal, Le Studio de musique ancienne de Montréal, La Nouvele Sinfonie, The Theatre of Early Music, Rebel (New York), Les Violons du Roy (Quebec), the New York Collegium Musicum and Le Concert Spirituel (Paris).

David Greenberg violin Canadian-American violinist David Greenberg enjoys a busy career as soloist, chamber musician, orchestral musician and fiddler. He is recognized as a master Cape Breton fiddler and co-authored the definitive treatise on the music from that legendary Nova Scotian island near his Halifax home. Since the 1990s Greenberg has specialized in Scottish baroque-folk music, first with his group Puirt A Baroque and currently with Concerto Caledonia and Ferintosh. As a baroque violinist, Greenberg has performed and recorded with many of the finest North American early music ensembles. 9

Olivier Brault

Carmen Genest

violin Renowned for his extensive knowledge and exploration of seventeenth-, eighteenth- and nineteenth-century performance practice, violinist Oliver Brault brings his lively enthusiasm to the field of baroque and classical music as both soloist and chamber musician. Renowned as a sensitive, rigorous and versatile musician who is always ready to improvise, his curiosity and imagination have led him to collaborate in both dance and theatre. He recently received his Doctorate in “Music for Violin and Continuo in Eighteenth-Century France” at the University of Montreal and can be found at the heart of many ensembles and festivals in both Canada and abroad. He currently leads La Bande Montréal Baroque and is director of the ensemble Sonate 1704, first violinist of the Quatuor Franz Joseph, musical director and soloist with Les Idées Heureuses and first violinist and soloist with the Ensemble Caprice. Olivier has participated in many award-winning recordings and teaches chamber music at the Conservatoire de musique du Québec in Montreal.

voice Carmen Genest’s versatility has led her to sing with many great artists in styles ranging from opera to rock, jazz to pop. She can be heard on the Quebec City area musical scene, on the air of radio and in advertisement campaigns. She initiated and produced Du Jazz au Soul, a tribute show to Aretha Franklin. Very active on the international stage, she performed in India, Singapore, Brunei, Pakistan, Indonesia, Bosnia, Croatia, Poland, Taiwan, Nepal, Mexico and Chile. Her performances were broadcasted by national medias such as BBC World, CBC or a Pakistanis station. She sat on several international singing competitions’ panels. Originally from the Quebec City area, Carmen Genest studied voice (Alexandre Malenfant), classical singing (Danielle Demers), jazz performance (Madeleine Thériault), composition (Robert Léger, Libert Subirana), and career management (Blanche Morin).

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Telemann et les gitans baroques De la plume de Telemann lui-même, voici ce qu'il a écrit au sujet des gitans et de leur musique: «Les improvisations des joueurs de cornemuses et de violons étaient pleines d’une imagination extraordinaire. En seulement une semaine, un compositeur pouvait trouver inspiration pour une vie musicale durant. Depuis ce temps, j’ai conçu de nombreux concertos et trios dans ce style.» Georg Philipp Telemann (1681-1767) n'était âgé que de 24 ans quand il obtint son premier poste de musicien à la cour. Le jeune musicien s'était plus ou moins initié lui-même à la pratique de tous les instruments de l'orchestre et, en plus des indispensables instruments à cordes, il jouait du clavecin, de la flûte à bec, de la flûte traversière, du chalumeau (l'ancêtre de la clarinette), de certains instruments à vent tels le trombone et même du luth à cinq cordes (calcedon). Il a ainsi sûrement surpassé les musiciens baroques les plus polyvalents. Sa réputation de compositeur innovateur et d'homme-orchestre s'est répandue à une vitesse telle qu'en 1705, il était nommé maître de chapelle du comte Erdmann II à sa résidence de Sorau (aujourd'hui en Pologne). Malgré un début de carrière favorable, un musicien de cour aussi privilégié que Telemann restait à la merci des revirements politiques de l'époque.

La seconde guerre du Nord déclarée par Auguste II, dit Le Fort, prince électeur de Saxe, provoqua la fuite de la cour entière en février 1706 et ce n'est que quatre mois plus tard que Telemann regagna la résidence du souverain. L'infatigable compositeur avait entretemps voyagé jusqu'à Cracovie et Plesse et s'était familiarisé avec la «beauté barbare» –qualificatif attribué par Telemann– des musiques polonaise et morave. Comme il le mentionne dans son autobiographie, ces rencontres avec la musique des gitans d'Europe de l'Est ont marqué son œuvre. Le jeune Telemann a probablement absorbé avec enthousiasme le magnifique esprit d'invention de cette musique, comme le prouvent certaines des œuvres présentées sur cet enregistrement, à savoir les derniers mouvements de la Symphonie capricieuse et du Concerto en mi mineur pour flûte à bec et flûte traversière. Parallèlement au charme naturel de la construction mélodique, du moins ainsi perçue à cette époque, un engouement pour tout ce qui était polonais a concouru à mettre la musique de cour d'inspiration folklorique d'Europe de l'Est et gitane au goût du jour. L'accession d'Auguste II au trône du royaume de Pologne en 1697 a certainement ouvert la voix à cet intérêt pour la culture esteuropéenne à laquelle Telemann n'a pas hésité à adhérer! 11

Son sens infaillible de la couleur sonore est inestimable. L'orchestration inhabituelle de la Symphonie capricieuse en est une preuve irréfutable ; la constellation d'instruments solistes employés est unique dans l'histoire de la musique occidentale et sa composition a certainement donné à un Telemann inventif beaucoup de plaisir. La petite flûte, appuyée par la flûte à l'octave inférieure, est soutenue par le hautbois, le chalumeau ainsi que par deux contrebasses solistes (!), tous accompagnés par un orchestre à cordes. Les mélodies et les danses gitanes présentées ici font partie de la spectaculaire Collection Uhrovska (1730) qui regroupe environ 350 mélodies rassemblées vraisemblablement dans le but de donner un tour d'horizon complet de cette musique populaire. Ce trésor musical d'Europe de l'Est met en évidence des influences hongroises, slovaques, polonaises et dont la provenance ne peut être précisée d'un point de vue géographique. Fidèle à la tradition musicale gitane, seules les mélodies sont répertoriées puisque l'accompagnement devait, à l'époque, être improvisé. En accord avec cette coutume, nous avons fait nos propres arrangements, en laissant place à l'improvisation tout en exploitant les richesses rythmiques et harmoniques de ces mélodies inhabituelles. La virtuosité, la liberté d'expression donnent une force à l'éloquente mélancolie de cette 12

musique qui nous accompagne depuis quelques années déjà. Malgré cela, nous découvrons toujours de nouvelles nuances à cet art gitan si raffiné. Avec cet enregistrement, nous vous offrons cette reconstitution de la rencontre de Telemann avec les gitans d'Europe de l'Est. Le dialogue entre les mouvements de la Sonate en trio en ré mineur «à la gitane», du Quatuor parisien et les mélodies de la Collection Uhrovska mettent clairement en évidence les caractéristiques communes ainsi que les différences de ces musiques. En composant dans le style «polonais», Georg Philipp Telemann a suivi la méthode qu’il avait établie lui-même, comme l'illustre si bien le dernier mouvement du célèbre Concerto en mi mineur pour flûte à bec et flûte traversière. Quelques-unes des mélodies polonaises exécutées par l'ensemble sont interrompues par des solos typiquement baroques. Le contraste entre les cultures et le passage rapide d'une à l'autre résultent en un jeu haut en couleur qui retient l’attention tout comme il l'a fait au 18e siècle. La «beauté barbare» des musiques polonaise et morave semble jouir d'une jeunesse éternelle. © Matthias Maute Traduction: Anne-Marie Dubois Révision: Sophie Larivière

Telemann and the Baroque Gypsies From Telemann's own writings, after listening to gypsy musicians and their music: One can hardly believe what wonderful imaginative ideas these pipers and fiddlers have as they improvise. In only a week, a composer could be inspired for an entire lifetime. I have written several major concertos in this style. Georg Philipp Telemann was only 24 years old when he was appointed to his first court position. Mostly self-taught, he was familiar with all orchestral instruments and could play the harpsichord, recorder, transverse flute, chalumeau (the baroque predecessor of the clarinet), brass instruments like the trombone, and even the calcedon (a 5-stringed lute) in addition to the mandatory string instruments. His versatility evidently outshone the talent of even the most multi-instrumentally trained baroque musicians. By 1705, the young Telemann’s reputation as an innovative composer and flexible instrumentalist had advanced his career so quickly that he was appointed Kapellmeister to Reichsgraf Erdmann II at his castle in Sorau (in today’s Poland). However, despite the auspicious beginning to his career, even a privileged courtly musician like Telemann was at the mercy of the political troubles of his times. In

February 1706, the Great Northern War waged by Augustus II the Strong caused the entire court to flee from Sorau and Telemann was unable to return for four months. However, the industrious Telemann had visited Kracow and Pless during this time and familiarized himself with Polish and Moravian music, which he described as having “barbaric beauty”. As mentioned in his autobiographies, Telemann’s encounters with Eastern European gypsy music influenced his own compositions. The young composer must have been enthralled by the wonderful inventiveness of this music, as typified in this recording with the last movements of the Caprice Symphony and the Concerto in E minor for recorder and flute. In addition to melodic construction in the pastoral genre that was considered aesthetically pleasing at the time, the fashionable Polonaise also contributed to making Eastern European folk and gypsy music court-worthy. The door to this eastern-oriented cultural expansion had only recently been opened as a consequence of the appointment of Augustus II, Prince Elector of Saxony, to the Polish Kingship in 1697 and Telemann did not lose the opportunity of embracing it. At this point, Telemann’s infallible sense of sound colour became invaluable. The unusual 13

instrumentation of the Caprice Symphony, with its constellation of solo instruments is unique in the history of western music and would have given this witty composer great pleasure. The piccolo transverse flute, which is strengthened by a regular flute doubling it an octave lower, is combined with an oboe and a chalumeau, as well as two solo double basses, all accompanied by a string ensemble. The gypsy melodies and dances presented here are from the spectacular Uhrovska Collection of 1730, a volume containing 350 melodies that were in all probability assembled by a scholar wishing to produce a comprehensive compendium of the gypsy people’s music. This pancultural treasure of Eastern European music reveals Hungarian, Polish, Slovakian and geographically-indefinable European influences. True to the oral tradition of gypsy music, only the melodies themselves are documented, since it was assumed that any accompaniment would be improvised. In keeping with this practice, we have made our own arrangements, leaving room for improvisation while fully exploiting their harmonic and rhythmic richness. The untamed virtuosic strength and expressive melancholy of this music has lingered with us for some time, and yet we continue to discover fresh nuances in this lavishly developed gypsy art. 14

In this recording, we are musically re-enacting the encounters of Telemann with the gypsies of Eastern Europe. The direct dialogue between individual movements from the Trio Sonata in D minor and the Paris Quartet with melodies from the Uhrovska Collection depicts a conversation in which commonalities as well as differences are made unabashedly explicit. Telemann’s compositional methods in his “Polish” works follow his own self-imposed rules, as is illustrated by the last movement of the famous Concerto in E minor for recorder and flute, in which some of the Polish tutti melodies are interrupted by quintessentially baroque and virtuosic solo passages. The contrast and dazzlingly fast shifts from one culture to another result in a rich play of colour that captures our attention in the same way that it intrigued listeners during the eighteenth century. The “barbaric beauty” that Telemann discovered in Polish and Moravian music is also imbued with eternal youth. © Matthias Maute Translation: Ragnar Müller-Wille Edited by: Amanda Pond

Nous tenons à remercier pour leur soutien inestimable/We wish to thank for their inestimable support: Amanda et Melvyn Pond, Stanley Epstein, Joan et Peter Faber Enregistré les 22, 23 et 24 mars 2009 à / Recorded on March 22, 23 and 24 2009 at: Église Saint-Charles-sur-Richelieu, Québec. Réalisateur, Preneur de son; Mixe et mastérisation / Producer, Sound Engineer; Mix and Mastering: Carl Talbot, Productions Musicom Assistant preneur de son / Assistant Sound Engineer: Jeremy Tusz Producteur, Directeur artistique / Executive Producer, Artistic Director: François Mario Labbé Directrice de production / Production Manager: Julie M. Fournier Assistant de production / Production Assistant: Simon Gamache Révision / Proofreading: Rédaction LYRE Photo Ensemble Caprice: ©Tobie Haynes Conception et production graphique / Graphic Design and Production: Pyrograf

Groupe Analekta Inc. reconnaît l’aide financière du gouvernement du Québec par l’entremise du Programme d’aide aux entreprises du disque et du spectacle de variétés et le Programme de crédit d’impôt pour l’enregistrement sonore de la SODEC. / Groupe Analekta Inc. recognizes the financial assistance of the Government of Quebec through the SODEC’s Programme d’aide aux entreprises du disque et du spectacle de variétés and refundable tax credit for recording production services. Nous reconnaissons l’appui financier du gouvernement du Canada par l’entremise du Ministère du Patrimoine canadien (Fonds de la musique du Canada). / We acknowledge the financial support of the Government of Canada through the Department of Canadian Heritage (Canada Music Fund). AN 2 9919 Analekta est une marque déposée du Groupe Analekta Inc. Tous droits réservés. Fabriqué au Canada. Analekta is a trademark of Groupe Analekta Inc. All rights reserved. Made in Canada. 15

Collection Uhrovska 1730 (extrait / excerpt) AN 2 9919